Egen mist med distressrefiller


Hej på er!

Idag tänkte jag, Lilla07an, visa er vad jag använder distresser till och hur jag gör det.

Vi är olika som scrappare och när jag först fick höra talas om distresser så använde man dem att färglägga stämpelmotiv med. När jag förstod att det var som nån typ av flytande vattenfärg och att man då skulle använda penslar och måla motivet så kände jag att det inte ens var nån idé att köpa några. Jag håller inte på med så mycket stämpling och det lilla jag gjorde/gör använder jag, precis som Cyllan, Pro Markers till.

Men sen…sen kom dem små mini-mist flaskorna. Så söta små flaskor som säljs både enskilt och i förpackningar om 3 st. När jag fick se hur man kunde använda dem så tog det inte lång tid innan jag blev tvungen att testa. Köpte ett par distress refiller och sen var jag igång.


Refillerna finns ju i en hel hög olika färger men jag har bara köpt några stycken. Har man bara grundfärgerna så kan man ju alltid blanda lite eget sen🙂 Här får man inte vara dum.

När jag blandar så tar jag bara några droppar färg och sen fyller upp resten av den lilla sprayflaskan med vatten. Anpassa nyansen genom att ta mer eller mindre färg kontra vatten. Provspraya gärna på nåt papper du inte är så rädd om innan så du vet att resultatet blir vad du förväntar dig när du väl kommer till pappret du vill göra din LO/Kort på.

Det som är så spännande med färg och särskilt att spraya med den är ju att man inte till 100% kan veta hur färgstänken blir när man börjar. Prova dig fram genom att hålla sprayflaskan på olika sätt med olika avstånd från pappret osv.


Vill du ha lite glitter å glamour på LOn/kortet så prova gärna en knivsudd perfect pearl i flaskan ihop med antingen bara vatten eller med distressfärg och vatten.


Här blandar jag i lite perfect pearl i min flaska med röd mist. Sen hittar jag ett tårtpapper i mina gömmor och lägger över den cardstock jag redan sprayat på (se tidigare bild) och sprayar en vända till så att det ser ut så här:

Jag väljer att ta bort tårtpappret sen och fortsätta med min LO. Tårtpappret kan jag använda till nåt annat projekt istället🙂 Mistat å klart🙂

Så här ser avtrycket efter tårtpappret ut sen jag tagit bort det. Man kan inte se att det glimmar efter perfect pearlen nu, men i verkligheten syns det🙂 och blir en trevlig effekt.

Satte lite fart och så här blev min LO:

Det var allt för mig idag. Sätt er och spraya hej vilt nu, för det är kul!

/M

3 kommentarer

Filed under Färginspiration, Inspiration, Layouter, Lilla07an/Maria

3 responses to “Egen mist med distressrefiller

  1. Lääcker LO!
    Åå jag måste ta och testa det där med perfekt pearlen…har ju en burk liggande i min ”röra”…hihii

    Kraaam C

  2. wooooooooooooow så läckert Maria!! ja, jag älskar också att göra egen mist!! Har massor med små flaskor å blandar å har mig… men nu var det ett tag sedan… ska nog ta fram å grejja igen… blev så himla inspirerad!!

    Å layputen!! MUMS!!! sååååå snygg!!

    Kraaaaaaaaaaaam

  3. Eva

    Härlig Lo och guuu så snyggt och enkelt sätt att använda och göra egen mist på. Kanonbra tips!
    Kram

Kommentera

