Cyllan visar hur Kul man kan ha med distresser och stämplar

Hej och hallåå!!!

Mitt första inköp av distresser var 4 refil flaskor. Jag hade sett andra färglägga sina stämpelmotiv med dem men när jag satt och försökte färglägga kom jag på att jag inte var såå haj på att måla med ”vattenfärg” (det är därför jag färglägger med Promarks😀 ).
Mitt äventyr med distresser kunde ha slutat där men såå fick jag se Yoli (och några andra) ”kladda” med distressdynor och tyckte det såg kul ut så jag köpte på mig 5 dynor och sedan dess har min samling av dynor och refiler ökat ….för jag gillar att kladda och färga in med mina distresser (senaste favoriten är distressrutor) men även att använda dem som jag ska visa er idag – för att stämpla med färg.

Hur man stämplar med en färg tror jag alla redan vet men att man kan använda fler än en färg på samma motiv är kanske inte såå vanligt. (jag kunde inte heller det innan jag fick tipset via You Tube) När jag ska ha mer än en färg använder jag mig av skumgummi delen (som följer med inkblending tool:et) och lägger på en färg i taget.

Så här ser motivet ut när jag färgat in det med Worn Lipstick, Spiced Marmalade, Mustard Seed, Shabby Shutters och Tumbled Glass ( ni ser färgresterna på skumgummit) Ett tips är att ha ett blött hushållspapper och torka fingrarna på för det kladdar lite😀

Och såå här blev trycket

Jag valde att göra en Jultag av mitt tryck för det är snart dags att sätta igång med julproduktionen…hihiii.  Renen med skylt från Stämpelgården är ingen julstämpel men visst passade han till det med??

♥ ♥ ♥

Tänkte passa på och visa er lite fler tips:

På det här kortet har jag enbart använt mig av distresser + stämplar när jag gjorde mitt motiv.

Jag började med att sprayat gul distress+vattenblanding med minimist flaska på pappret. Jag färglade fjärilarna med samma teknik som ovan men den här gången använde jag bara två färger. Sen stämplade jag med div olika stämplar och färger.
 

På det här flaskkortet har jag stämplat motivet direkt på cardstocken och faktiskt färglagt det med distresser (jodå det händer ibland att jag gör det :-D) Sen har jag stämplat en ”swirl” runt kanten med två olika distressfärger för att få till känslan av skog runt trollet. Stämplade hjärtstämpeln en gång på ett annat papper innan jag stämplade dit den för att få till en mattare effekt. Det är nog det jag gillar mest med distresserna att man kan få till olika nyanser.

Här har jag gjort en distressruta (det finns bra beskrivningar på såna inne på Svensk Scarpbooking) och sen har jag stämplat motiven med andra färger.

♥ ♥ ♥

Ja som ni ser kan man använda sina distresser till väldigt mycket (även om man inte är såå haj på att färglägga motiv med dem😀 )

Ha det gött!
Kraaam C

6 kommentarer

Filed under Cyllan/H-zon Design, Färginspiration

6 responses to “Cyllan visar hur Kul man kan ha med distresser och stämplar

  1. Men duuuuu så himla läckert!! Varför har jag aldrig tänkt på den briljanta idén att stämpla med många färger samtidigt!! Bara sååå himla snyggt iaf!!

    Å det där fjärilskortet är det nåt speciellt med… visst har jag ett här hemma i mina gömmor från dig!!? Så vackert!!

    Kraaaaaaaaaaaaam

  2. Yoli….tack
    Jodåå du minns helt rätt…fjärilskortet fick ”bo” hemma hos dig när jag var klar med det😀

    Skulle va kul och se din version av flerfärgs tryck

    Kraaam C

  3. Såå läckert Cyllan!
    Nu blev jag klart sugen på att prova flerfärgstryck!

    Fjärilskortet är såå underbart!
    KRAM!

  4. Ekonomitips för skumgummi är att ta sminksvampar🙂

  5. Angelica …ja det är det – tack för tipset🙂

    Kraaam C

  6. Pingback: En färgglaad julTag « Cyllans PysselBlogg

Kommentera

