Nyfiken på Scrapmoment

Idag ska vi lära känna månadens sponsor, Scrapmoment.

Ägare: Hellen Söderberg
E-butik: http://www.scrapmoment.com
Blogg: http://scrapmomentblog.blogspot.com/


Så här ser Hellen ut!

Berätta om dig själv:
Jag är en superpysslig 40-åring som, sedan några år tillbaka, bor i Taiwan tillsammans med min man och våra två underbara barn. Min man blev stationerad här av sitt företag vilket jag är jätteglad för då vi har stortrivts här sen dag 1! Mina dagar går åt till att hjälpa till i barnens skolor, handhålla butiken och skapa av olika slag. Jag är vad jag skulle kalla en storpysslare, något som jag tror jag delar med många andra scrappare. Jag håller förutom scrap och kortmakeri bl.a. på med Ikibana (Japanskt blomsterarrangemang) smyckestillverkning, bokproduktion och mycket mycket annat. Att bo här i Taiwan är det perfekta stället för en sån som mig! Det finns hur mycket roliga pysselgrejer som helst att få tag på här. Ja, allt förutom scrapbookingpapper förstås! Vilket är lite konstigt då många av dom större scrap-papperstillverkarna trycker sina papper här i Taiwan!

Berätta något roligt som vi inte vet om dig:
Innan vi flyttade ut från Sverige jobbade jag på SVT Drama. Jag började faktiskt dom första åren på TV i rutan som programledare för barn-TV, ett av dom roligaste jobb jag någonsin haft! Sen mina år i Taiwan är jag en hejare på Mahjong, ett traditionellt kinesiskt brickspel. (Icke att blanda ihop med Mahjong solitär.)


Ett kort som Hellen gjort.

Berätta om din egna scrapstil och dina personliga favoriter:
Jag försöker variera mina LO:s och kämpar ständigt med mig själv för att inte lägga på för mycket dekorationer. Jag jobbar mycket i lager och det hör nog till ovanligheten om det inte finns några blommor eller band på mina LO:er eller kort.

Fem personliga favoritscrappsaker/märken:
Jag älskar band, blommor, pärlor och bling. Sen skulle jag nog inte vilja vara utan dubbelhäftande tejp. Då det gäller märken har jag nog inte direkt några favoriter. Om det inte kommer till papper förstås! Jag bara älskar Basic Grey, 7 gypsies och Sassfaras lass.

Personlig favorit scrappteknik/kortteknik:
Jag gillar att jobba i 3D, och att skapar nästan alltid i flera lager. Det gäller både för scrap och kort.

Här kommer några Hellen LOs

Bakgrund till att starta butik – Hur kom det sig att du startade eget?
Jag upptäckte hur mycket fantastiska saker det finns att köpa här i Taiwan, många vilka jag inte sett i Sverige och givetvis ville jag dela med mig. Det har sen varit lite småknepigt ibland då det visat sig att visa leverantörer som finns där ena dan plötsligt är borta nästa. Här är det familjeföretagandet som gäller och visar det sig att butiken inte går så bra klappar man ihop den och försöker med något annat istället. Men sen kan jag ju också erkänna att min kinesiska fortfarande är ganska så begränsad vilket gör att kommunikationen många gånger brister, något som kan vara väldigt frustrerande. (Men jag tycker ju att det är så himla svårt att memorera alla ord!)

Har ni webshop eller riktig butik, båda?
Scrapmoment.com är än så länge bara webbaserat men man vet aldrig vad framtiden kommer att erbjuda.

Vilken typ, stil och produkter har ni i butiken?
Vi försöker att ha ett varierat sortiment med många dekorationsartiklar som kanske inte är så vanliga. Jag är ständigt på jakt efter nya fina, roliga och coola grejer. Sen eftersom jag själv älskar band är det något som jag gärna tar in fler av.


Några blandade bilder från Scrapmoments lager.

Anordnar ni kurser, mässor, träffar?
Som privatperson har jag haft vänner över på scrap- och kortmakeri men som butiksägare kommer jag att hålla min första workshop i scrapbooking på Community Service Center i Taipei. (Centret är ett ställe som bl.a. erbjuder kurser i allt möjligt från matlagning till språk, det är lite som Medborgarskolan skulle man kunna säga.)

Tar ni hem produkter på beställning, som inte finns i sortimentet?
Självklart gör jag det jag kan då det gäller att hjälpa till att få tag i produkter till våra kunder. Att jag letar upp grejer som sen inte hamnar i butiken är inget ovanligt.

Vilken/vilka produkt/er blev en miss att ta in?
Inga allvarliga missar hittills, det går som i cykler tycker jag. Ena månaden kanske en grej inte alls säljer för att under nästa sälja riktigt riktigt bra. Somliga grejer får ett uppsving efter att våra fantastiska DT använt en produkt. Som vår Handy Clip till exempel. Det var inte många som visste vad det var men efter att den visats upp på bloggen säljer den fortfarande jättebra.

Storsäljare?
En riktig storsäljare, om man inte räknar Handy Clip, är som våra band, fantastiska journalingkort, som vi är väldigt stolta över att ha i vårt sortiment, och tejp. Sen kan man ju, av dom tomma hyllplanen, förstå att alla våra bling och pärlor är väldigt populära!

Tankar kring er DT –  hur tänker ni när ni väljer design team?
Vill vill ha ett team som är varierat i stil men som ändå håller hög klass. Jag tycker verkligen att vi har lyckats med det och jag är otroligt stolt över min lilla DT-familj.

Vad tror ni om kommande stilar/trender och produkter?
Om jag ser till mig själv och butiken kommer det att hända en hel del grejer längre fram i höst men dom kan jag inte berätta om riktigt än. Annars kan man ju se att svartvitt är på väg tillbaka precis som pompom-banden. Då det gäller färger börjar det nu gå åt mjukare tonerna och gärna då med många olika mönterpapper på samma LO. Sen så ser man ju mer och mer av saker från köket, gamla ettiketter och texter gärna då tillsammans med textila sömmar och spets.

Vilka trender är på väg att försvinna?
Tidigare så såg man ugglor på allt och nu är det fåglar och vimplar istället. Scrapvärlden följer samma mönster som så mycket annat här i världen; Det kommer igen… igen! Kanske är det därför jag är så  försiktig med vad jag väljer att ta bort ur sortimentet.🙂

Tack Hellen för att vi fick lära känna dig och din butik lite mer.

4 kommentarer

Filed under Lilla07an/Maria, Nyfiken på..., Scrapptorget

4 responses to “Nyfiken på Scrapmoment

  1. Såå kul att få veta mer om Hellen och Scrapmoment och såå måste säga, Wow vilken utsikt du har ifrån ditt pysselrum (e lite avis😀 )

    Kraaam C

  2. Hej Cyllan och tack!

    Ja, jag måste erkänna att jag älskar att sitta och klippa och klistra med min underbara utsikt över bergen. Kan bli lite svettigt ibland då solen ligger på och då är man glad att man har AC vill jag lova.😉

    Kram tillbax!
    //Hellen

  3. Har suttit och kikat i webshopen idag, men får vänta med att handla! =)
    Håller med, fin utsikt! =)
    Kram

  4. Ja… vilket pysselrum…😛 Å vad skoj att läsa å lära känna dig bättre Hellen!! Ditt fd jobb lät så himla skojj. har många ggr tänkt – vilket kul jobb det måste vara….😀 Verkar stämma bra det!!

    Kraaaaaaaaaaaam

Kommentera

