Mina tankar när jag skapar… andra delen…

Yoli visar igen:


Hej hej!

För ett tag sedan visade jag hur det går till när jag skapar, men i det inlägget fick jag inte med lika mycket av hur jag ”tänker” när jag skapar. Utan att jag själv är medveten om det alltid – detta är något jag mer å mer har plockat fram hos mig själv genom alla kurser och liknande jag haft. Detta är mina små knep och hur jag försöker finna balans, spänning men också lugn och ro för ögat när det tittar på mina alster som ofta har mycket dekorationer på sig.

Jag kommer visa med bilder och pilar på gamla LO:er som jag gjort. Det kanske inte är det snyggaste ni sett  men ändå det bästa sättet jag kunde komma på för att få er att verkligen se vad jag menar. Detta är såklart mycket lättare att visa i verkligheten.😀

***

Att finna balans:

Vi börjar med ett sätt att skapa både balans och spänning i en Layout. Här har jag dekorerat hörnen rikligt men för att skapa balans i LO:n var jag tvungen att addera något i de andra hörnen också. Hade jag haft liknande arrangemang där hade LO:n känts både trist och rörig – så istället för blommor blev det remsor med papper för att skapa balans i den.

***

Följa former:

Här har jag följt formen i LO:n med mina dekorationer både för att förstärka intrycket av formen men också för att skapa en stämningsfull layout där ögat enkelt kan följa allt som händer i den. För många former ger för mycket för ögat att bearbeta.

***

Skapa en bas:

Ge tyngd i din LO för att få den att kännas samlad och jordnära. Här har t.ex hjärtat en form som gör att man nästan måste ge en bas å kortet genom att koncentrera papper och dekorationer på layoutens nedre halva. Gör man inte det finns det risk för att layouten känns över-tung.

***

Inramningar:

På denna sidan har jag valt att låta dekorationerna följa två sidor av fotot. Dekorerar man alla sidor försvinner gärna fotot, men väljer man en till tre sidor så kan man nästan dekorera hur rikligt man vill. Bra att tänka på är att lägga dekorationerna på motsatt håll än vad personen i fotot tittar. Hade jag satt dekorationerna på andra sidan hade Sture känts fången på denna LO:n, då hans blick hade fångats av alla dekorationer. Här blir känslan frihet eftersom vi får gissa oss till vad hans blick fångas av.

Till skillnad från LO:n på Sture (den ovan) kan man lika gärna rama in ett foto diagonalt – med andra ord låta dekorationerna gå ut från fotot. Genom att placera dem så att de smalnar av så får man också en frihets/bus-känsla.

***

Trianglar:

I nästan allt jag gör på mina layouter så tänker jag i trianglar. Det kan vara i allt från färger till dekorationer och papper. På denna LO:n ser ni två ganska tydliga trianglar i form av två olika saker – den första är stjärnorna som är inkade i papprets bakgrund och den andra är i de svarta blommorna.

Men när man jobbar med trianglar så är det också bra att tänka på personens blick i layouten. Här har jag först å främst lagt fotot så att jag tittar in i layouten. Hade fotot satts på höger-sidan så hade jag tittat ut ur layouten och därmed skapat obalans/oro. När det kommer till trianglarna så följer dom blicken och förstärker den. Triangelns spets går alltså åt höger i detta fall.

Skapa i hörnen är väldigt läckert. Då får man ett naturligt tomrum i layouten som skapar spänning och frihet. Tomma ytor är inget man ska vara rädd för utan kan istället säga mer än massor med saker. (sa jag precis det där?! :P) Här är det också triangel och tomrummet blir mer spännande och trevligt för ögat när det kommer igen något det känner igen där.

Nu för att se om ni fattat poängen med trianglar! Nämn i alla fall två till trianglar som jag inte märkt ut på denna LO:n… LOvar att det finns flera till!😛

***

Det var mina små tankar det…
Hoppas ni fått lite nya trevliga trix att lägga på minnet!
Men som slutkläm på det hela…
skapa med hjärtat å inte med hjärnan –
det blir alltid mycket bättre då!

***

Kraaaaaaaaaamar//

4 kommentarer

Filed under Layouter, Tips och idéer, Yoli Design

4 responses to “Mina tankar när jag skapar… andra delen…

  1. Lilla07an/Maria

    GRYMT BRA! Du har verkligen fångat allt i en mycket bra beskrivning för alla. Ett inlägg att lägga som favorit, verkligen. Bästa jag läst på mycket, mycket länge.
    PÖSS PÅ´RE /M

  2. Vilken bra beskrivning!! Tack för att du delar med dig! Och även om det är gamla LOs så är dom såååååååå vackra så dom kan vi se hur många gånger som helst!!!

  3. Superspännande att läsa hur du tänker när du skapar. Själv måste jag nog erkänna att jag inte tänker alls!😮 hi hi hi

    Massa kramar

  4. NHL

    Väldigt bra och pedagogiskt! Det är så lätt att se när andras grejer inte riktigt har balans, men när man själv sitter där med papper och pynt är det lätt att bli blind i röran. Ska kika in här och påminna mig då och då🙂

Kommentera

