Enbart Distresser…

Yoli visar:

Hejsan på er…

Denna månaden kör vi på Scrapptorget en liten visning om hur vi skapar med Distresser. Å som många av er vet är jag ett stort fan till Distresser och ja, hade nog inte klarat mig utan dem. Med Distresserna kommer man otroligt långt och behöver nästan inga andra produkter för att kunna göra ett fulländat alster. Jag använder dem lika mycket till kort som jag gör till layouter…

Men idag kommer det bli ett väldigt färgstarkt kort som jag kommer att visa er hur jag har kladdat ihop tillsammans med just Distresser och basmaterial för oss scrappare.

Här är kortet jag kommer att visa!

Vad du behöver är främst papper, Distresser  – refill eller dyna spelar egentligen inte så stor roll, stämplar och vatten. Med detta kommer du i princip hela vägen fram till ett färdigt kort.

Jag började med att stansa ut med Spellbinders för att få som ett fönster i kortet. Eftrsom kortet kommer att bli ganska ”platt” så ger detta mer djup och effekt till kortet. Har man inte dessa stansar skär/klipper man ut ett fönster för hand. Sedan tog jag och inkade in kanterna runtom alltsammans med den varma färgen ”Spiced marmelade”.

Inuti kortet ville jag ha en mer blurrad och ojämn effekt. Därför tog jag dynorna och duttade direkt på mitt Tyfflon-underlägg (här fungerar vilket glansigt underlägg som helst bra) och sprayade sedan färgen med vatten. Tre olika nyanser har jag använt och för att få dem att smälta samman blandade jag till allt med en liten pappersbit efteråt.

Sedan doppade jag och gnuggade in pappret till önskat resultat. Lät även lite av färgen hamna på ramen för att färgerna skulle komma åter.

Sedan dax för stämpling.

Här gäller det att arbeta i lager på lager med stämplarna för att skapa djup i motivet. Tvättar stämplarna gör man enkelt genom att spraya lite vatten på dem efteråt och sedan torka av med trasa. Det är det bästa med vattenbaserade dynor, inget krångel alls.

Små fjärilar i turkost – sötsöta!

Sista steget i det hela var att inka blommor och välja passande blad till dem. Det går givetvis att göra egna blad också – men jag var lat.😛 Satta fast allt och voilá – KLART!

Som ni ser – det enda som inte är distressat här är egentligen blingstenarna – t.o.m bladen har lite brun distress på topparna. Å visst är det snyggt med ett litet fönster att skåda igenom.

Inuti kortet ser det ut såhär…😀

Å det mest fantastiska är att kortet är billigt, går snabbt att göra och för den ovetande mottagaren så ser det ju ändå oootroligt svårt ut!😛 haha Sånt gillar vi väl så säg…

***

Det var allt från mig i dag!
Hoppas jag kunde ge några nya tips…

Kraaaaaamar//

2 kommentarer

Filed under Färginspiration, Kort, Yoli Design

2 responses to “Enbart Distresser…

  1. Det var ett sånt här inlägg som fick mig att fastna för distresserna….för jag och ”kladd” passar såå bra ihop😀
    Ett heelt underbart Yoli-kort

    Kraaam C

  2. Helt underbart kort… och steg-för-steg-beskrivning, Yoli!
    Det kommer nog att testas lite varstans i stugorna…
    KRAM!

Kommentera

