Cyllans bloggdag

Hejsan svejsan!!!

Idag är det min bloggdag och efter att ha skapat vääldigt många kort i augusti såå tryter inspirationen så idag tänker jag inte visa er något skapat – istället ska den här glada amatören prata lite om stämplar (min stora passion :-D)

♥ ♥ ♥

Jag minns hur jag kliade mig i huvudet när jag  som nybörjare försökte förstå begrepp som omonterad, Ez-mount och akryl block så idag kommer ett inlägg till alla er som ännu inte lärt er vad alla termer betyder i stämpel-världen

 
Omonterad stämpel betyder att du köper ett motiv i gummi.
Fördelen är att både motiven och frakten blir billigare när man köper dem omonterade men för att kunna använda motivet behöver man köpa t ex Ez-mount (det finns andra liknade produkter på marknaden men jag har fastnat för Ez-mounten) och sätta fast på gummimotivet. Ett A4-ark Ez-mount kostar runt 50kr. Beroende på hur stora motiv man köper räcker ett ark rätt länge.

Jag  behövde montera en av mina omonterade stämplar så nu ska  jag visa er hur jag gör när jag monterar dem på Ez-mount. Den ena sidan av arket är klistrigt och där sättar man fast motivet. Ett tips är att tänka lite som när man bakar pepparkakor – lägg motivet så att det inte blir för mycket spill så räcker arket längre.

Sen klipper jag ut motivet. Klipper så nära kanten av motivet jag kan

När jag klippt ut motivet drar jag bort skyddspappret på baksidan.

Det är den här sidan man sätter fast motivet på ett akryl block som är en bit plast. Det finns färdiga block att köpa men de kostar rätt mycket.
När jag började pyssla fick jag tipset att köpa en bit akrylplast och själv såga ut block (maken sågade dem med sin bågfil (metallsåg)). Jag betalade ca 50 kr för en A5-bit på ett ”billigt-pris”- varuhus.

Nackdelen med att själv montera måste jag säga är att det är klistrigt (och blibbet fastnar på både sax och fingrar) och själva monterande kan ibland kännas tråkigt för man vill ju stämplar med sina stämplar men man spar pengar och för dem kan man shoppa ännu fler stämplar😉

Monterade stämplar eller ez-monterade är stämplar som är färdiga att använda när du får hem dem. Nja kanske inte alla såg jag när jag tog fram mina The Greeting Farm stämplar – här måste man klippa runt motivet innan man kan använda dem. Men min katt från October Stamps kom som han är – redo att stämplas.
I vissa butiker kan man välja mellan omonterade eller monterade stämplar men vissa stämplar kan man bara köpa som monterade.
Till de här stämplarna behöver du bara ett akryl block för att använda dem.

Jag måste avslöja att ibland tycker jag att det är skönt att få hem färdig monterade stämplar som jag bara kan använda utan att först behöva montera dem men jag är för snåål för att köpa dem monterade om de finns som omonterade…hihiii😀

 
Stämpel på träkloss. Dessa är färdiga att använda när du får hem dem – du behöver varken akryl block eller ez-mount.
Nackdelen är att de kostar en del att skicka, de kräver lite plats att förvara (ez-monterade stämplar kan man ha i en pärm eller CD-fodral)

Ett av mina favoritmärken, Penny Black har sina stämplar på träkloss så jag har en plåtlåda (två) med träkloss stämplar men ni som såg Annelis pysselrum i somras,  såg att man kan ha dem snyggt uppställda på tavel lister med.

 

Clear Stamps – är stämplar gjorda av silikon.
Fördelen är att de är transparenta så man kan se igenom dem och se var man stämplar. De kan sitter rätt hårt på plasten de kommer monterade på såå var inte rädd att ta i lite när ni ska ta av dem.

Jag måste erkänna att jag inte är nån stor fan av dessa stämplar för jag tycker att färgen inte fäster lika bra på dessa som på gummistämplarna vilket gör att stämpeltycket blir lite si och såå men det kanske är jag som inte fått till den rätta knycken ännu….😀

 

Stämpeldyna – som ni säkert har sett finns det en mindre djungel av stämpeldynor och jag är verkligen ingen expert på vilka som är bra och inte bra men jag vet vad man bör tänka på när man köper dyna – vad man vill färglägga med.
Ska du måla med nått som är blött (distress, aqvarell) måste du ha en stämpeldyna som blir vattenfast och ska du som jag måla med Promarks eller Copics ska stämpeldyna vara vattenlöslig.  De här stämpeldynorna använder jag: Vattenfast = Ancient Page och vattenlöslig = Adirondack (och bland tar jag mina distresser när jag ska ha en vattenlöslig dyna)

♥ ♥ ♥

Nu hoppas jag att ni som ännu inte fastnat i ”stämpelträsket” fått ett litet hum om vad allt betyder så att ni också ”vågar” kliva in i träsket…hihiiii😀

Ha det gött!
Kraaam C

8 kommentarer

Filed under Cyllan/H-zon Design, Kort

8 responses to “Cyllans bloggdag

  1. Hej!
    Jag håller med om att montera själv blir billigast, det kan vara en bra ”terapi” sysselsättning! =)
    Jag använder Mementodynan mest av alla, speciellt när jag ska färglägga med promarkers + det är bara att sköja av stämpeln sedan! =)
    Lite svårt att hitta en bra dyna till clearstamps dock!
    Kram

  2. Ja, vilken bra sammanfattning! Skulle ha uppskattat den mycket när jag var nybörjare!!

  3. När jag har monterat stämplarna på ez-mount så doppar jag saxen i vatten med lite yes diskmedel i så klibbar det inte fast på saxen.
    / Marianne

  4. Tack för era häärliga kommentarer tjejer
    Jag får ta och testa det där med diskmedel nästa gång jag ska montera stämplar såå slipper jag kanske kladdet😀

    Kraaam C

  5. Tips är att stryka på stämpelrengöring på saxen innan man klipper i ez mount så fastnar det inte så lätt🙂

  6. Terry

    Snart blir det första gången för mig med clearstamps. Köpte en stämpelkloss på panduro i akryl men de är ju så dyra!
    Kan du ge exempel på varuhus/butiker som man kan köpa större akrylblock och såga ut själv?🙂
    Annars, jättebra beskrivning!🙂

Kommentera

