Ingen höjdare på färgläggning… Men gesso är kul!

Idag tänkte jag, Annica H, visa lite kort och tags! Jag är ingen kortmakare, och är sanningsenligt helt värdelös på att färglägga! Jag tycker att det blir så fint när andra gör kort med söta motiv, naturligtvis oklanderligt färglagda!… Ja, ja! Jag har accepterat att jag inte ska lägga tid på den typen av stämplar, utan jag gör mestadels vad en del kallar ”scrappade” kort, utan motivstämplar.
Jag tänkte visa några sådana, som jag gjorde på en träff nyligen. Jag passade på att använda upp spillbitar, och matchade ihop lite av varje! Alla kort och tag har inslag av gesso, som är ett riktigt roligt medium att jobba med!

Det första kortet blev ett julkort med papper från Inkidos nya julserie ”Candy Tree”. En riktig smällkaramell! Jag tog överblivna pappersbitar, och följde en skiss. Midvinternatts texten är stämplad med gesso på vit CS. Jag har sedan färgat in papperet med Distress Ink. 

Detta blev ett mer färgglatt höstkort! Blommorna från Inkadinkado är stämplade med gesso, och stjälkarna är målade med detsamma. Att använda denna teknik gör att hela motivet ser mer målat, än stämplat ut? Jag har sedan färgat in med Distress Ink, och stämplat en bård runt. Mönsterpapperen är spillbitar från olika ställen. Blomrankan från Prima, och stämpel från Inkido.

Här har jag stämplat och embossat julkulor från Inkido, med vitt embossingpulver. Efter det färgade jag in papperet, och gjorde en ”snökant” av gesson. Jag blandade upp den med snöflingor och lite glitter, och bredde på rätt tjockt. Papperen här kommer från Melissa Frances och Riddersholm Design. Julhälsningen är från Inkido.

På detta kortet är inslaget av gesso inte lika tydligt? Jag har bara strukit ett tunt lager under textstämpeln, för att texten skulle synas bättre helt enkelt. Stämpeln kommer från Melissa Frances. Papperen kommer från Maja Design och Basic Grey tror jag?

Så var det dax för tags! På denna är mönsterpapperet gjort av distresser och gesso. Bakgunden kommer från en blomförpackning från Prima. Även blomman, och strassen kommer därifrån. Stämplarna här, kommer från Pink Paislee.

Och så en sista tag… På denna har jag färgat in hela tagen med hjälp av gesso och distresser. Stämpeln kommer från Inkido, och blommorna likaså!

Ja nu har jag visat vad jag lyckats knåpa ihop med hjälp av gesso, distresser, stämplar, spillbitar och lite dekorationer! Hoppas att det kunde inspirera till att prova på gesso? Riktigt roligt och användbart!

 

4 kommentarer

Filed under Kort

4 responses to “Ingen höjdare på färgläggning… Men gesso är kul!

  1. Supersnyggt! Hade inte ens hört talas om gesso men nu blev jag ju rejält nyfiken!

  2. Vilka underbara kort och tags vännen!! Tänk man att man tänker inte ens på att du inte har något ”motiv” på dina kort för dom är så välarbetade och vackert skapade ändå.😀

    Så snyggt det blev med gesso… verkligen läckert…😀

    Kraaaaaaaaam

  3. Dina kort och tags är heelt ljuvliga.
    Kraaam C

  4. Men gud vilket ögongodis!! Helt underbara kort! Och det är ju lite skönt att inte alltid se motivstämplar med (även om jag älskar dem…)

Kommentera

