Färglägg med distressdynor…..

Hejsan!!!

Idag tänker jag ( Eviebee ) visa er hur jag gör när jag färglägger med distress ink. och i slutet av inlägget så visar jag mitt färdiga kort. Många bilder och lite små förklaringar så jag hoppas ni förstår hur jag menar….

Jag plockar fram materialet som jag ska använda och idag är det akvarellpapper 225 g, distress ink. stämpeldynor, vattenfast stämpeldyna StazOn för stämpling av motivet som är en Magnolia stämpel. Vatten i en liten mugg och en smal pensel st.1, detta är givetvis en smaksak så testa er fram vilken penselstorlek som passar er bäst.

(Jag blev lite full i skratt när jag fixade i ordning bilderna då jag lagt stämpeldynorna upp och ned utan att lägga märke till det förrän jag kikade på bilderna i datorn….hihi….ja ja det får ni ta på köpet)

Stämpla upp ditt motiv och börja sedan med färgläggningen. Jag använder ett akrylblock som färgpalett, man kan även använda ett glasslock eller annat med glatt yta. Jag trycker distress dynan emot akrylblocket för att överföra färg.

Jag börjar alltid med hudfärgen och spär ut färgen med mycket vatten första strykningen jag målar. Till hudfärg använder jag -tattered rose-.

Sedan fyller jag på med färg tills jag är nöjd och jag arbetar alltid utifrån kanterna och in, tänk att alltid ha relativt mycket vatten i penseln så det inte blir kraftiga övergångar (ränder)

När jag målat alla fält där det skall vara hudfärg så vill jag ge dem lite rosiga kinder med än gång. Jag använder torr chalks till det men tänk på att motivet får torka till lite innan. Här använder jag en pensel som jag klippt ned borsten på.

Jag fortsätter att färglägga resten av motivet och för att visa er att man inte behöver massor av dynor för att kunna färglägga har jag använt samma till deras hår, -brushed corduroy- och till deras kläder -walnut stain- det är hur mycket vatten man spär ut färgen med som ger alla olika nyanser och man kan även blanda de olika färgerna.

När motivet är färglagt lägger jag dit små highlights med en vit penna…

När jag målade det här motivet så gjorde jag en färgkarta som jag senare ska plasta in för att lättare se hur färgerna blir utspädda med vatten, här tillsammans med det färdigmålade motivet.

Hoppas nu att ni har hittat några tips som ni kan använda när ni ska måla med distress ink. och det är bara att testa sig fram så man lär sig hur färgerna fungerar. Nu så ska jag bara visa er mitt färdiga kort…..

Även en dekorerad insida där jag chalkat alla kanter med distress ink. -brushed corduroy- och använt den även till textstämpeln.

Då var det allt från mig idag och hoppas nu ni orkat ända hit, och kom ihåg att våga prova det är jättekul att färglägga med distress ink. Sist men inte minst vill jag tacka min goá lilla tös som hjälpt mig med fotograferingen när inte armarna räckte till.

Ha det gott så ses vi snart igen……….

4 kommentarer

Filed under Färginspiration, Kort

4 responses to “Färglägg med distressdynor…..

  1. Va det ser lätt ut när du färglägger med distresser – såå snyggt blir det inte när jag försöker…hihii😀

    Häärligt kort!
    Kraaam C

  2. Åhhh så himla snyggt Eva!! Ja, vad härligt å se hur mycket liv du kan få utan att ha speciellt många dynor.😀 Det är verkligen mängden vatten som avgör!! haha😀

    Underbart kort och så härliga färger…

    Kraaaaaaaaaaam

  3. Åh va fint färglagt!
    Så kul att se hur du gör detta!

    Kram!

  4. Återigen tack för inspirationen. Nu ska jag allt ge distresserna en chans till. Öva, öva och testa. Det ser såå fint ut.
    Monica W

Kommentera

