Yolis resa till färdigt alster…

Yoli visar:

Hej hej min vänner!!

I dag tänkte jag visa er hur jag skapar och hur jag tänker när jag gör det. Det är ju helt otroligt härligt hur olika resultat vi alla får när vi skapar, men jag tror ändå att vi på något vis gör ganska lika ändå allesammans. Ibland är det materialet som styr (speciellt i DT-paket) och ibland är det fotot – men som vi alla som håller på ganska mycket vet – utgår vi väl lika ofta från skisser, teman eller utmaningar som vi ger varandra.😀 Oavsett vad så får ni säkert lite roligt nytänk från mig idag.

För spänningens skull visar jag resultat sist i inlägget!

Denna gången har jag valt att utgå helt från ett av sommarens härliga foton. För att kunna visa er lite bättre hur jag tänker när jag skapar så har jag valt att skissa upp mina idéer. Detta gjorde jag oftare i början av mitt pyssleri, men numera är det sällan jag behöver sätta idéerna på papper för att minnas hur jag ville ha det.

Jag börjar med att bestämma mig för att ha fyra stora och ganska dramatiska blommor på Layouten, å några fjärilar dessutom. Jag vill att LO:n ska vara händelserik men ändå ganska ren och enkel i sin stil – ja, även lite busig.

Nästa steg i skapandet är att välja ut papper och färger. Jag valde här att plocka färgerna från våra läppar då det också kommer vara lite av LO:n tema. Som ni vet gillar ju jag färg och gärna att kombinera lite udda färger med varandra – ja, jag tycker inte man ska vara rädd för att skapa lite dramatik och liv i sina layouter. Tycker det är så härligt är sakerna nästan poppar ut från alstret… haha

Här blir det alltså en ros/röd/orange kombination av papper tillsammans med gröna och blåa toner på distresser och bakgrundsfärger. Spännande va!?

När papprena är valda är det dax att börja skapa dekorationerna – alltså mina fyra stora blommor är nu under tillverkning. Jag har inte gjort exakt såndana här blommor innan så det var vädligt skoj att prova på dessa. Redan här ser ni hur härligt det kommer att bli med dessa färger tillsammans.

När jag leker med distresser eller kladdigt över huvudtaget så använder jag alltid ett tyfflon-underlägg. Det tål allt kladd och är bara att torka av efteråt. När man embossar klarar det även värme så det är perfekt som underlägg till det mesta vi gör när vi skapar.

Nu är blommorna färdiga och redo att läggas ut på LO:n. Här är den roligaste delen i scrappandet tycker jag. Jag verkligen älskar att bara flytta omkring, prova, ändra och ja… se hur allt faller samman. Ibland kan min utgångsidé bli helt förändrad i detta ledet. Men i dag tycker jag att det blev väldigt fint som jag tänkt från början så jag håller mig till det.

Min regel vid pyssel brukar vara: Sätt ALDRIG fast någonting förrän du är 110% säker.😛

För att få djup och liv i layouten kommer jag att använda distresser och mist. För att veta vart fotot och papprena kommer så ritar jag en liten blyerts kant för att veta vad jag ska utgå ifrån. Spetsen kommer att fungera som en schablon denna gången.😀

Sedan inkar och mistar jag till önskat resultat. För att få färgen att torka snabbare har jag ofta embossingpistolen till hjälp. Varför sitta och vänta när man inte måste.

När färgen är torr så monterar jag samman allt och därefter är det bara finliret kvar. Fjärilarna hamnar på plats, spetsen klipps till, blingen sprids ut och titels sätts där den ska vara. Här ser ni hur jag lagt glossy på kanterna på blommorna och bladet.

NU är det KLART!

Så vad tycks!?? Blev den som ni tänkt er att den skulle bli? hihi

Jag är iaf väldigt nöjd med min LO och jag hoppas att ni förstod lite av min skaparprocess.  Nedan följer lite detaljbilder för er som vill kika närmare också på det färdiga resultatet!

**

**

**

***

Det var allt från mig idag!
KissKiss på er alla😛

Kraaaamar//

14 kommentarer

Filed under Färginspiration, Layouter, Yoli Design

14 responses to “Yolis resa till färdigt alster…

  1. Jag är såååå impad av dig. Du är så duktig att jag får rysningar. Lon blev ootroligt snygg. Kram…tyrasmatte.

  2. Helt uunderbar!
    Så kul att få se när du skapar en av dina häärliga LO:s – fick många bra tips på hur man kan ”kladda”
    Kraaam C

  3. Layouten blev urläcker!! Vad kul att få se hur du skapar…:)

  4. Så mycket inspiration! du rockar fett!
    Tack för att du delar med dig.
    kram mammasol/solveig

  5. Så läckert, känns inte riktigt som Yoli men den blev helfräck!
    Kramix

  6. Oooh, vad snyggt!! De där blommorna är det helt klart liftvarning på!! Men sen att du fick ihop allt… jag brukar för det mesta få tänka om lite i slutfinishen😉

  7. Superläcker LO!! Gillar hur du använder spetsen först som schablon och sedan sätter dit den på LO:n som dekoration…

  8. TACK för inspirationen till blommorna, hoppas det va ok att jag liftade dom. Här ser du min blomma
    http://sophieslillakrypin.blogspot.com/2010/08/har-gjort-ett-album-av-ett-cardstock.html

  9. Fia

    Som vanligt ett mästerverk!!
    Kram på dig vännen!!

    Fia

  10. In the mind of the mastermind🙂 Gu va kul att få följa och vad läcker den blev!

  11. Tack för inspirationen, otroligt fin blev din LO. Gillar den megamycket.

  12. Jättefin layout. Häftiga blommor. Den inspirerar mig till att göra egna dekorationer.

    /Jeany

Kommentera

