Från idé till färdigt kort – häng med när Cyllan skapar

Hej och hallååå!!!

Idag hade jag tänkt och visa er hur ett födelsedags kort blev till men ett av papperna jag beställt för att ha med på kortet kom inte innan helgen såå jag fick tänka om och göra ett av mina tävlingskort istället så nu ska ni få se mig skapa efter skiss något jag sällan gör…för jag brukar låta mina kort styra mitt skapande men den här tävlingen blev jag sugen på att skapa till och dåå fick det bli efter skiss. (man ska väl ha lite utmaningar i livet eller??😉 )

♥ ♥ ♥

Innan jag kommer till själva skapandet av mitt kort har jag tänkt och funderat ett tag på hur jag vill göra mitt kort och i det här fallet  3 kort men ni får bara se hur jag skapar ett idag (de andra två kommer att dyka upp i min blogg i början av veckan OM jag hinner pyssla i helgen vill säga)

Skissen har jag hämtat ifrån Scraplagrets blogg där ni även hittar deras Augusti utmaning som är att skapa 3 olika kort från denna skiss. (det är därför jag tänkt ut 3 kort). Jag har tagit fasta på att det just ska vara 3 OLIKA kort när jag planerade mina kort och idag ska jag göra det som jag blev inspirerad att göra när jag höll på med mitt Tuff-kille kort till Artic Sister-inlägget.


Idén till det här kortet fick jag när jag satt med det vita kortet och stjärnmönsterpappret framför mig. Jag såg rivna kanter för att få till den stansade kanten (eftersom stansade kanter inte riktigt är min grej…hihii :-D). Ville markera mittpappret på nått sätt och då kom jag på att jag kunde ha ståltråds linjer och kanske dekorera dem med lite snygga pärlor..i rosa för att bryta mot det tuffa mörka mönsterpappret. Men så skulle kortet dekoreras på nått sätt…blommor? Njää inte till stjärnorna på pappret kände jag men så jag kom på att jag köpt wellpapps stjärnor på mässan i våras och som tur var fanns det en stor och en liten i förpackningen. Grunden till mitt kort var klar. Det var bara lite pärlor som fattades och dem köpte jag i vår lokala pärlbutik.

Jag började med att färga in sjärnan med vit akrylfärg dagen innan jag  skulle skapa själva kortet för jag ville inte behöva sitta och vänta tills färgen var torr när jag var mitt uppe i skaparprocessen😀

Så var det dags och skapa kortet. Vek till en delad cardstockbit så att kortet blir ungefär 15×15 (jag är inte såå petig med måtten)

Då jag inte har någon skärmaksin där jag kan skära till mina 30×30 papper brukar jag vika dem på mitten och river itu pappret vilket gör att jag får en ful kant som jag skär bort i min lilla skärmaskin.

Även kanten på mönsterpappret behöver skäras till för jag ville ha raka kanter längs sidorna.

River den ena sidan på mönsterpappret.

Provar och ser hur det ser ut på kortet. Såg inte att jag lagt kortet på fel håll förrän jag tyckte att mönsterpappret blivit lite väl stort…hihiii men jag hann se mitt fel innan jag skar till pappret igen tack och lov

Sen river jag nästa kant men här tar jag inte bort så mycket av pappret.

Som ni kommer att få se testar jag och känner efter ganska mycket i min skapandeprocess. Nästa steg är att testa om min ide med silvertråden fungerar. Min första idé är att ha två trådar parallellt med varandra.

Här sätter jag fast pärlor på silvertråden (köpt på Panduro). Snurrar tråden runt min tång för att fästa pärlorna.

Dags och känna efter igen och tänka på hur jag ska göra med nästa tråd.

När jag gjort 4 trådar testar jag igen hur det blir på kortet och kommer på att det blir snyggare om jag fäster ihop trådarna till 2 band som går uppe och nere. Testar hur det blir om jag har banden brett isär….

…eller att ha dem tättare ihop. Tja vilket ska jag ta???

Innan jag bestämmer mig för hur mitt kort ska bli tar jag fram bokstäverna som jag ska skriva texten med för att testa hur det ev kan se ut när texten kommit på plats. Jag bestämmer mig för det smala alternativet och river bort en bit av mönsterpappret.

Jag vill ha lite färg på wellpappstjärnan så jag tar fram min Spun Suger distress. Tar färg med en ink-pad och drar lite längs kanten. Det blir inte såå färgglatt som jag tänkt mig men det blir ändå den lilla färgskillnaden på stjärnan som jag är ute efter.

Medan stjärnan torkar, viker jag in ståltrådsändarna på baksidan av mönsterpappret och stryker på  klister.

Sen kommer det svåra att få papperet på plats…men det går faktiskt rätt bra den här gången. Trycker till så att pappret sitter ordentligt runt ståltrådsändrarna.

Jag kände att det saknades nått på stjärnan så jag plockar fram två rosa blingstenar och sätter dit…såå klart har jag testat med och utan innan jag bestämmer mig för att klistrar dit blingstenarna.

Tack och lov torkar klistret rätt snabbt såå jag kan gå vidare med mitt kort. Jag vill ha upp stjärnan en bit ifrån kortbotten så jag sätter fast 3D-kuddar på undersidan.

Men innan jag sätter fast stjänan vill jag prova med texten. Lägger stjärnan där jag vill ha den och lägger ut bokstäverna lite lätt så att de ska gå och flytta om texten inte får plats eller om jag ångrar mig. Men jag blir nöjd på första försöket så jag kan trycka dem på plats.

När texten är på plats är det såå äntligen dags och sätta fast stjärnan. Tar bort skyddspapprena på 3D-kuddarna och ….

…som vanligt kommer jag inte ihåg exakt var den satt innan så jag får flytta runt den tills det känns rätt. (igen)

Nu är mitt kort klart ääntligen klart😀

♥ ♥ ♥

Innan jag sätter punkt för den här gången vill jag tacka min man som varit  fotograf genom kort-resan. (Tack gubben!!)

Ha en fortsatt bra lördag
(jag sitter nog och skapar nått av mina andra tävlingskort idag skulle jag gissa…för tävlingens sista dag är på tisdag)

Kraaam C

9 kommentarer

Filed under Cyllan/H-zon Design, Kort

9 responses to “Från idé till färdigt kort – häng med när Cyllan skapar

  1. Underbar process du har Cyllan och så snyggt kortet blev!!😀 Gillar taggtråden massor!😀

    hihih med skärmaskinen… det där måste ju ändras på vännen… En stor maskin måste du ju ha!😀 (tänker på alla snygga LO:er du kan skapa då ;D )

    hihi😛

    Kraaaaaaaaaaaam

  2. menar ståltråden… dohhe 😛

  3. |Linda|

    Så skoj att få följa med i hur du skapar! och vilket läckert kort det blev!

  4. Tack tjejer❤
    Yoli…hihii det bidde en söt taggtråd med roosa pärlor på i såå fall. Jo jag ska köpa en stoor skärmaskin (när mitt pysselrum står klart) för ibland saknar jag att kunna skära stora papper

  5. Sjuuukt snyggt det blev!

  6. S*t snyggt kort!😉
    Och jag älskar din utförliga beskrivning!
    Kram!

  7. Vilket tjusigt kort du har gjort! =)
    Kram

  8. Tack – kul att ni gillade mitt kort❤

  9. Pingback: Scraplagrets Augusti Utmaning « Cyllans PysselBlogg

Kommentera

