Nyfiken på Mians Scrap&Design

Tiingeliing!

Idag ska vi lära känna vår sponsor till Augusti månadstävling, Mians Scrap & Design och dess ägare, Marianne lite närmare…

Ägare: Marianne Ehlen
E-butik: http://miansscrapodesign.jetshop.se/
Blogg: http://miansscrapodesign.se/

(Klicka på bilderna så bli de större)

Berätta om dig själv:
Jag, Marianne, är ensam ägare utav Mians scrap & design AB.
Jag får stor suport utav familjen som består av min man, Uffe och våra 3 barn Ebba 11 år, Abbe 8 år och Ebbe 6 år + ett gäng med katter. Vi har ett hus i Härkeberga, strax utanför Enköping.
Min stora hobby är ju förstås Scrapbooking och fotografering (numera) men tidigare var jag ett tränings freak utan gränser. Jag var instruktör inom step/aerobic och personlig tränare. Jag dyrkade detta som en tok precis som jag idag gör med scrapbookingen men jag la ”träningen” på hatthyllan när yngsta sonen Ebbe kom och det har jag inte ångrat att jag gjorde 🙂

Berätta något roligt som vi inte vet om dig:
Att jag jobbat som parkeringsvakt i Stockholm. Ett fantastiskt roligt jobb. Jag har nog inte skrattat så mycket per dag som jag gjorde då. Ni skulle bara veta hur folk är med sina bilar (jag måste nog scrappa nåt om den tiden för ”gud” vad jag kan få ”skratt salve back flash”). Samt jag träffade min Uffe på en parkeringsplats i Skeppholmen (Sthlm) när jag skulle lappa hans bil!🙂

Berätta om din egna scrapstil och dina personliga favoriter:
Min scrapstil har blivit mer och mer vintage och shabby chick i en härlig blandning. Jag är helt tokig i papper på pappers lager, rivna kanter, distressade dekorationer mm. Men jag försöker även göra mer enkla , klara layouter för att ha variation på de alster jag visar för mina kunder – jag vill ju visa VAD man kan göra inom denna underbara hobby och smaken är ju som baken🙂

Alster som Marianne själv skapat:


Fem personliga favoriterscrappsaker/märken:
MajaDesign papper, Inkidos sortiment í form av papper, stämplar och dekorationer, Ranger produkter såsom distressdynor mm, Cuttlebug och Sixxix dies – utan dessa saker ”stannar jag”🙂

Personlig favorit scrappteknik/kortteknik:
Vintage /Shabby chick är nog helt klart min favorit just nu…

Bakgrund till att starta butik – hur kom det sig att du starade eget??
Efter att ha sålt egna scrappade julkort samt scrappsaker på marknader kom jag på att jag ville starta en egen butik hemma i vårt garage. Sagt och gjort i februari 2007 slog jag upp portarna för min ”garagebutik”. Jag fick ganska snart många kunder och kände att jag behövde flytta in till ett centralare läge i Enköping. Jag fick tag i en liten butik i väntan på att kommunen skulle bygga sitt köpcentrum (vilket de ännu inte har påbörjat) men jag trivdes inte så bra i lokalen så när Per kom till Enköping och byggde sina ”minicars hus” och hyrde ut butikslokaler fick jag tag i dagens butik som är en stor, ljus. rymlig lokal på 180kvm precis bredvid E18 (avfart 143) i Enköping. Den är perfekt för mig som har väldigt många besökare från trakten kring Enköping för butiken är lätt och hitta och det finns parkeringsplats.

Har ni Webshop eller riktig butik, båda?
Jag har både en fysisk butik och en webbutik. Jag har nog inte allt i min webbshop för den fysiska butiken tar mycket tid. Att ha butik kräver ju lite arbete men det uppvägs av nöjet att få träffa kunderna. Visst skulle jag vilja ha fler lediga dagar men jag får ju nöjet att träffa ER – mina kunder!!!

Vilken typ, stil och produkter har ni i butiken?
Jag försöker att ha ett varierat och stort utbud som ska passa alla. Jag letar ständigt efter mer ”kill anpassade” scrappsaker och bra scrappsaker för våra små  juniorer. De flesta kunder som kommer hit blir oftast rätt förvånade över att det finns så mycket saker och det tar jag som ett gott betyg🙂

Anordnar ni kurser? Mässor? Träffar?
Ja, vi har kurser. Jag skulle vilja ha fler men tiden räcker inte till för jag är ofta ute på mässor och träffar så jag får anpassa kurserna till när jag är hemma och kunderna vill ofta ha kurserna på helgerna då de har en stund över. Jag har en önskan om att anordna egna mässor och träffar men än en gång räcker inte tiden till + att det finns redan många mässor och träffar så jag nöjer mig med att ha en ”söndags scrapclub” som jag försöker få in varannan söndag mellan 14-20 i butiken. En populär söndag för många i min närhet då man får en trevlig social stund med likasinnade utan krav

Tar ni hem produkter på beställning, som inte finns i sortimentet?
Jag försöker ta hem saker som folk önskar sig men det är inte alltid jag kan uppfylla deras önskemål. Man måste ju anpassa sig efter beställnings kvantiteter, fraktkostnader o dyl

Vilken/vilka produkt/er blev en miss att ta in?
Svårt och säga men Quickutz produkter ligger nog högst på den listan!

Storsäljare?
MajaDesign, Inkido och mannen alla verkar känna Tim Holtz produkter!

Tankar kring ert DT-team – hur tänker ni när ni väljer team?
Ja just det DT-team…jag är nog Sveriges sämsta DT-mamma för jag har inget direkt DT-team idag. Men Sophia/Kurrebo kommer att börja göra mer saker åt mig. Sophia har varit med på de senaste mässorna och suttit och demat. Hon kommer även att vara en av kursledarna i framtiden + ska  kunna hoppa in och jobba i butiken om det kärvar sig. Grejen är ju den att jag gör så mycket själv till butiken att jag känner att jag inte har något behov av DT:s …yes shame on me men jag kanske ångrar mig en vacker dag🙂

Vad tror ni om kommande trender/stilar och produkter?
Trender och sånt – jag vet inte. Jag känner att ju längre man håller på med den här hobbyn så kommer man på egna trender hela tiden. Man vågar prova och blanda produkter och där kommer ju världens största trendsättare in – Ranger produkter, som har hållt i en många år och fortsätter vara storsäljare. Sedan har det blivit populärt att hittat fler användningsområden på stansar, punchar som har funnits länge. Jag anser nog att det är vi scrappare som omedvetet skapar och sätter igång trender med vår erfarenhet och nyfikenhet.

Vilka trender är på väg att försvinna?
Jag tror inte så många trender försvinner. De bara vilar något år tills någon kommer på ett nytt användningsområde

Tack Marianne för att vi fick lära känna dig och Mians Scrap & Design lite bättre

Ps: Svensk Scrapbooking TV har varit på besök hos på Mians Scrap & Design såå vill ni se Marianne och hennes butik i rörliga bilder har du chansen där  Ds:

Kraaam //

3 kommentarer

Filed under Nyfiken på...

3 responses to “Nyfiken på Mians Scrap&Design

  1. Åhhh så härlig butik du har och ja… woooow silka helt underbara alster du skapar. Blir helt mållös…😀
    Tack för trevlig läsning!! Alltid lika roligt att lära känna er bättre!!

    Kraaaaaaaaam

  2. Tack, Yoli…
    Måste berätta att vi precis fått klart med en till i DT gänget…Det är Mette Kallander….
    En fantastisk tjej som scrappar rätt annorlunda än mej vilket är kanoon!!
    Må gott så länge å känn Er varmt välkomna till mej…
    (Kom inte på måndagar då har jag stängt…)
    // Marianne

  3. Jag instämmer helt med Yoli. Underbar butik du har och nästa gång vi ska åka till Enköping med vår hund så ska jag banne mig till din butik (vi åker av vid E östra och om jag fattat det rätt ska man åka av där till dig också??)
    Jättefina alster du skapat
    Kram//Y

Kommentera

