En småbarnsmammas skapandeprocess


Idag ska jag, Lilla07an, försöka beskriva och ge exempel på hur allt kreativt kaos i min hjärna slutligen blir en LO🙂

Som ni sett på det jag visat tidigare och som jag även berättat så har jag 2 små flickor hemma. Jag började scrappa när vi fått det första barnet (2007) så det har alltid varit ”småfolk” att ta hänsyn till och anpassa sin scraptid efter. På kvällarna är jag ofta väldigt trött och då blir det inte mycket vettigt gjort även om jag försöker. Så jag har helt enkelt lärt mig att scrappa på dagtid…springandes omkring. Jag har varit föräldraledig hela tiden så det är ju bara därför det fungerar. Jobbar man så får man helt enkelt brottas med tröttheten på kvällen eller kanske ta helgen till scrappet.

Att ständigt bli avbruten i scrappandet är ju inte kul egentligen. Vi scrappare är ju experter på att gräva ner oss helt i vår egen ljuvliga värld när vi scrappar, eller hur? Och det är ju också ultimat. Men nu fungerar det ju inte så för mig. Så då har jag helt enkelt fått lära mig att uppskatta att bli avbruten. Jag får helt enkelt chans att gå ifrån och sen komma tillbaka med lite nya ögon för vad jag gjort. Och man kan fundera på dekorationer när man steker pannkakor, jag lovar.

Hur som helst. Vi börjar från början.


Äldsta dottern tittar på ”ompa” (Bolibompa) och jag sitter med datorn i knät och letar inspiration för en ny LO. Jag älskar skisser så flera skissbloggar brukar få min uppmärksamhet när jag surfar. Idag hittar jag en trevlig skiss på Creative Scrappers. När jag ser skissen så funderar jag också lite på vilka foton som kan tänkas passa. På den här är det ett större och flera små. Jag får en liten snilleblixt om att den kan fungera till en LO jag velat göra länge.

Nästa projekt….skriva ut foton i rätt storlek och skära till dem.

Här har jag placerat fotona på ett vitt cardstock för att få lite känsla för hur det kan komma att se ut. Jag provade även med lite andra mönstrade papper som grund och funderade på svart eller brun cardstock. Men det kändes bra med vitt, så då fick det bli så.


Bestämmer mig för dessa mönstrade papper. Och här kan jag tillägga att pappersval kan ta HUR LÅNG TID SOM HELST för mig! Jag tränar mig hela tiden på att bli snabbare och det går faktiskt sisådär. Men för bara några månader sen kunde jag sitta säkert 1 timme eller mer och fundera på olika kombinationer av papper.


Skär till pappren och tar fram lite chalk i olika kulörer. Fixar fotomattor till dem små korten och har även sprayat mist på cardstocken i rött och grönt. Det är ju roligt med lite kladd, tycker jag. Även om jag inte är så bra på det egentligen.


Här har jag kommit så långt att jag klistrat fast allt där det ska vara och börjat dekorera med lite band och några hjärtformade brads.


Dekorationer är nästa sak som man kan fundera på hur länge som helst och som jag tycker är det absolut svåraste. Nu följde jag skissen ganska noga så det gjorde det lättare för mig att dekorera. För mig känns det utvecklande att följa en skiss noga ibland och dekorera som någon annan gjort för att utveckla mitt eget val av dekos och placeringen av dessa.
Rubriken var något jag hade klart ända från start. Det är nåt jag oftast brukar ha, faktiskt. Så det enda jag behövde fundera på var vilket alfabet och färg på boktstäverna jag skulle använda.

Sist men inte minst…. mitt absoluta måste….3D-lack🙂 Här har det inte ens torkat på sista bilden av LOn som den blev när den var klar. ”Älskar varje liten del av dig”  är titeln som jag så länge velat kombinera ihop med rätt foton till en LO för dotterns album.

Tiden det tog att skapa den här LOn vill ni nog inte veta. Men jag kan lite kort berätta att det var flera blöjbyten, ett kalas, 2 mål mat, en del tvätt och några bråk som reddes ut mellan flickorna🙂 Är man småbarnsmorsa så är man *s*.

Tack för att ni orkade läsa om hur mina LOs blir till🙂


Kram /M

5 kommentarer

Filed under Layouter, Lilla07an/Maria

5 responses to “En småbarnsmammas skapandeprocess

  1. Nu har jag läst klart och jag är imponerad över att du klarar av att scrappa med två småå runt dig. Själv väntar jag till helgen så maken kan ta barnen och jag bara får ”gräva ner mig” i mitt skapande för jag blir allt annat än kreativ när jag blir avbruten i ett😀. Personligen tycker jag inte att du ska lära dig att välja papper snabbare för att tänka och fundera tycker jag är en av de mer givande bitarna av skapandet såå njut du av att ta en timme eller tvåå till att gå igenom dina papper och tänk.
    Tack för titten bakom din kreativa process
    Kraaam C

  2. Hlet helt uuunderbart å kika in hur du gör å den där LO:n alltså den är ju helt magnifik!!!😀

    Tack vännen!!
    Kraaaaaaaaaaaaam

  3. Detta var verkligen roligt att läsa, tack att du delade med dig av ditt ”tänk”.
    Underbara foton och en mycket vacker layout blev det!
    Kram, Anita

  4. Eva

    Ååå vilken härlig lo, och så kul att få veta ditt tänk. Tur att jag inte har småbarn längre för då skulle jag aldrig bli färdig med något, är långsamscrappare hihi…….

  5. Jättefin lo. Håller med Eva, jag är också en långsam scrappare. Men att välja papper är hela grejen:) Malin

Kommentera

