Kurrebo´s kryp-in…

 

Hej, hej….i sommarhettan!

Hoppas att ni inte förgås av den, mer eller mindre, extrema värmen vi fått. Själv njuter jag för fulla muggar och passar på att ladda kroppen med härliga d-vitaminer, haha… eller om det kanske bara var en ursäkt för att få sitta och sola ( läs lata sig ).  =  )

Idag har det iallafall blivit min tur att få visa upp mitt kreativa kaos…eller scraprum.Jag har mitt scrap-utrymme i samma rum som vi sover i. Men det är ett ganska stort rum..närmare 24 kvm, så det ryms lätt. Dock ligger det på en gavel med snedtak på två sidor.

För att känna att det är två olika funktioner på rummet, och för att slippa se oredan när man skall sova, så har jag valt att avdela rummet på mitten. Det har jag gjort med hjälp av IKEA köksskåp, modell överskåp, som jag satt ben, täcksidor och bänkskiva på. På baksidan av skåpen har jag fäst sängstommarna. Skåpen bildar alltså sänggavel.

Jag bara älskar dessa skåp!! De går att använda till så mycket mer än köksskåp… jag har den i tvättstugan, som sko-skåp i hallen, bardisk i vardagsrummet…. jag har t om byggt en upphöjd sängstomme till ett av barnen med dem! Men i mitt sov/scraprum har de nu funktionen av sänggavel/scrappbänk.

Den här bänken är helt underbar! Här står jag upp och scrappar, har massor av förvaring och kan ändå stänga dörrarna om röran! Dessutom ger den mig bra utrymme då den är drygt 62×240 cm! Bakom dörrarna döljer sig …

… bland annat dessa Cropper Hopper-förvaringar för papper…

… och dessa pizzakartonger där jag oxå har papper..

…sorterade i mer lättöverskådliga teman, såsom vinter/jul, prickigt, randigt, blommigt, nytt och spillbitar.

På en hylla har jag vanliga tidskriftshållare ifrån IKEA. Där förvarar jag thickers, alfabetsstickers och lite skolfoton.

I nästa skåp har jag samlat sånt jag inte använder lika ofta men ändå vill ha bra ordning på. Det är bl a akrylfärger, zip-påsar och färdiga kort.

Men ibland vill jag inte stå upp och scrappa… det ordnade jag oxå på ett litet ”eget” sätt, haha. Jag köpte helt enkelt två billiga hurtsar ifrån IKEA och monterade fast en likadan bänkskiva som till ståbänken. Detta gav mig ett enhetligt utseende samt möjligheten till ett både brett och djupt skrivbord… det är nästan lika stort som ståbänken…och går dessutom att rulla dit man vill! Praktiskt när man skall städa.  =  )

På skrivbordet har jag ställt två snurrplattor ifrån IKEA´s köksavdelning… suuupersmidiga! På den ena har jag ställt en hopfällbar papperskorg ( IKEA´s barnavdelning… ), lite småpryttlar och en tekoppshållare!

Den tekoppshållaren är verkligen praktisk! Den har 6 krokar, fördelade på olika höjder. Där kan jag hänga upp de zip-påsar jag använder för tillfället… eller, som på bilden, mina glue-zots.

Längst fram på plattan ligger en slät, vit kakelplatta… den skall jag visa er mer om lite längre ner.

På den andra snurrplattan står min verktygsväska packad. Här har jag alla mina verktyg, lim och chalks…. plus lite annat smått och gott som verkar samlas där på egen hand   ;  )

Under skrivbordet har jag satt fast en utdragbar handdukshängare ifrån… javisst… IKEA  ;  )   På den kan jag hänga upp ännu mer saker som jag använder för tillfället… bla detta skiss-”album” där jag samlat de skisser jag swappat .

Man skulle nog lätt kunna tro att jag är sponsrad av ett visst möbelföretag , haha. Men faktum är att jag verkligen älskar att gå runt på IKEA och hitta små saker som jag sen använder på ett sätt som de nog inte tänkt sig. Dessa väskor finns på Family-hörnan och är avsedda för toalettartiklar….

…själv har jag dem till mina clearstamps….

… en massa omonterade stämplar jag använder rätt ofta….

… samt till mina distressdynor! Tro det eller ej, men faktum är att den här toalettväskan är såpass rymlig att jag får plats med alla distressdynorna… både de äldre färgerna och de nya… plus en påse med ett Tim Holtz blending tool och en hel drös foam…! Det här gör att det är lätt att ta med sig sakerna när man skall iväg på scrappträff! *me like!*

Minns ni att jag hade en vit kakelplatta på min ena snurrplatta…? Det är det här jag använder den till…  när jag skall färglägga stämpelmotiv….jag trycker distressdynan mot den och fångar sen upp färgen med min vattenpensel. Smidigt system tycker jag. Lätt att se färgerna, lätt att skölja av och lätt att förvara!

En annan sak som jag vet att många som sett det har gillat, är mina galgar med blommor, spetsar och bling!

Här har jag sorterat blommorna i olika zip-påsar, buntat ihop påsarna på en öppningsbar ring och sen hängt upp på en enkel trägalge. Likadant har jag gjort med lite band, spetsar och bling. Så här får de hänga på en liten gardinstång jag fäst på väggen i lagom arbetshöjd.

Om jag skall stå upp och scrappa så lyfter jag lätt med mig galgarna och hänger på de öppna dörrsidorna så att jag lätt kommer åt det jag vill ha…

Jaa… jag tror nog att ni har fått en bra inblick i mitt scrapprum… som förresten kommer att få flytta snart. Nu i veckan bestämde vi oss för att helt enkelt byta rum med två av barnen. Vi flyttar ner och de upp…. måste bara bygga en mellanvägg där ståbänken står.. tror inte de kan hålla sams annars, haha.

Men det innebär att jag måste helt tänka om och även ordna helt nya förvaringslösningar. Det skall bli både roligt och lite spännande… just för att jag är så fruktansvärt nöjd med hur jag har det just nu och kan inte tänka mig att få det sämre…  Tror att det får bli några turer till IKEA snart….   ;  )

Hoppas att jag har kunnat inspirera er med en eller annan bra eller praktisk detalj!

KRAM! Sophia

5 kommentarer

Filed under Inspiration, Kurrebo / Sophia, Min pysselhörna, Scrapptorget tipsar, Tips och idéer

5 responses to “Kurrebo´s kryp-in…

  1. Hahhahaha jamen äntligen så vet jag!! Har ju bara hört rykten om detta välorganiserade pysselrum så åhhh det är ju bara för härligt!!😀

    Superdupersnyggt!!😀

    hihi å IKEA borde sponsra dig efter denna reklam!! skrattar!!

    Kraaaaaaaaaaam

  2. så skulle jag vilja ha det ! Ska snart inreda ett scraprum för jag får inte plats längre! ska bli väldigt spännande.

  3. så skulle jag vilja ha det ! Ska snart inreda ett scraprum för jag får inte plats längre! ska bli väldigt spännande. många kramar

  4. Du e så fiffig tjejen!!! ”toalettväskorna” från Ikea ska jag spana efter närsta gång jag är där!!😀
    Kram

  5. Vad läckert! När kan man komma och hälsa på och scrappa?😉

Kommentera

