En liten fotoram

Jag (Ejja) fick i uppdrag att göra en tutorial och jag erkänner att min hjärna började arbeta. Jag funderade om jag kunde göra en modell av ngt som fanns i vardagen. Jag kikade runt i rummet och fastnade för de fotoramar vi har i vår lägenhet. Så, min första tutorial är en ram. Den har måtten 11×15 cm (ytterkant) och 7×11 cm (rutan för fotot)

Det material du bl.a. behöver är: 1 st papper (lite lagomt kraftigt…) 30,5 x 30,5 cm , sax, ngt att biga med, tejp/lim, cellofanpåse, vanlig tejp, chalk och dekorationer om Ni önskar.

Rita upp en mall med totalmåtten 20,8×24,8 cm, se mall nedan för de andra måtten.Klipp ut mallen och klipp bort de streckade hörnen. Klipp bort 2 cm på kortsidorna (som också är streckade på denna mall) vik in den ”flik” som blir efter den streckade linjen och fäst den med tejp/lim (se bild nedan).

Biga efter alla streckade linjer. Pappret blir nu förstås lite böjt när du viker efter det du bigat. 

Gör ett snitt på ena kortsidan, ung. 8-8,5 cm (se bild nedan). Det är här som tagen i form av cellofanpåse med foto kommer att stickas ner.

Gör också en remsa på 1,5 x 11 cm och fäst den på samma kortsida som där du gjort snittet. Fäst remsan innanför den heldragna linjen, tejpa/limma längs ut på kanterna (se bild nedan).Här ser Ni både snittet och den lilla remsan. Syns också lite bättre hur flikarna som jag beskrev ovan ska vikas in.

Dags att chalka alla kanter om Ni så önskar.

Fäst nu dubbelhäftande remsor, ung 0,5 cm, på kanterna och vik ihop pappret för att forma ramen. Börja att vika långsidorna och fortsätt sedan med kortsidorna. Kom ihåg att även fästa tejp/limma på flikarna som vikts in.

Nu ska du förhoppningsvis ha en klar ram, så vi fortsätter med stödet som ramen ska vila på.

Gör en remsa på 7 x 13 cm, vik den dubbel och fäst ihop den med dubbelhäftande tejp. Måtten bör nu vara 3,5 x 13 cm. Chalka kanterna om Ni önskar. Biga på 1,5 cm och även på 9,5 cm. Fäst sidan som bigades på 1,5 cm på baksidan av ramen och vips nu kan Er ram stå, hoppas jag ….

Jag har valt att göra en ”tag” i form av en cellofanpåse. Jag ville ha möjligheten att byta foto, sätta in en text eller ngt annat. Just för att få ramen personlig eller speciell för tiden just nu.

Klipp en cellfofanpåse (16 x 16 cm) på mitten och sedan i överkant så den får måtten 8 x 13 cm. Tejpa ihop öppningen på kanten med måttet 8 cm. Sidan med måtten 13 cm ska vara öppen för där sticks foto eller text in. Gör en remsa av papper med mått 1,5 x 12 cm, hur lång den ska vara är ju efter tycke och smak. Fäst den med tejp på cellofanpåsens sida som är 8 cm. Detta gör att du kan dra fickan upp och ner. Det kan vara lite trickigt att dra fickan upp och ner men var lite försiktig så går det.På bilden har jag stoppat ett vitt cardstock i fickan/tagen så den ska synas lite…

Dekorera ramen, om så önskas. Jag valde att bara sätta ett par rosor och lite bling.

 

Ramen klar att användas till dig själv eller kanske ges bort.

***

Jag tackar för mig för denna gång och hoppas att Ni får lust att prova att skapa en liten ram, på återseende.

Eivor/Ejja

3 kommentarer

Filed under Gäst-DT, Scrapptorget, Tutorial

3 responses to “En liten fotoram

  1. Lite för pilligt för min ”tumme mitt i handen” men jag tittar gärna läänge på din fina ram och önskar att jag inte hade tummen där jag har den (fniss)
    Kraaam C

  2. Såååå himla läcker ram och tut!! Blev ju hur vackert som helst att bevara minnen på detta sätt!!

    Kraaaaaaaaam

  3. Det blev en snygg ram på ett snyggt foto

Kommentera

