Så här gör du enkla tygblommor.

Det här med tutorials är inte min starka sida. Idag tänkte jag ändå försöka att på ett så enkelt sätt som möjligt visa hur du kan göra egna blommor av tyg. Det är en sådan här blomma jag tänkte att vi ska göra!

Börja med att rita upp en mall på en fembladig blomma. Jag skulle tro att denna är ca 10 centimeter i diameter. Då blir den färdiga blomman ca 4-5 cm när den är klar. Jag är inte så noga med mått? Det ”blir som det blir” helt enkelt!

Rita av mallen på baksidan av det tyg du vill använda. Rita också en cirkel i mitten av blomman.

Klipp bort överflödigt tyg runt om. Lämna en knapp centimeter till sömsmån.

Sy en ”rynksöm” runt om ditt mönster, glöm inte injacken mellan bladen. Vik in kanterna i överkant av bladen, enligt bilden. Se till att göra en bra knut i slutet av din tråd, så att du har något att ”ta tag i”. Det är dessa jag har ringat in på bilden.

När du har sytt allt, så lägg en knapp av valfritt slag inuti mittencirkeln.

Dra ihop tråden, och knyt ihop ordentligt, utan att dra av tråden…

Drag nu ihop tråden längst ytterkanten. Var försiktig, och ”flytta efter” rynkorna så att de blir jämnt fördelade. Det bör nu se ut ungefär så här.

När du är klar, så knyt ihop tråden. Bli inte förskräckt om det hela mest ser ut som ett ”skrövel”.

Från framsidan ser det nog ut ungefär så här nu. Tag nu en penna eller dylikt och peta ut bladen från baksidan. Det blir ett hål i mitten där du kommer åt att göra detta.

Din blomma bör nu se ut så här!

Hoppas att detta var en beskrivning som går att förstå? Har du några funderingar, så skriv en rad här, eller maila mig på annica.hedberg@home.se. Då gör jag vad jag kan för att räta ut eventuella frågetecken!

Tack för titten, och lycka till med dina blommor!

2 kommentarer

Filed under Tutorial

2 responses to “Så här gör du enkla tygblommor.

  1. Ååå vilken söt tygblomma!
    Tror till och med jag som inte alls är haj på att följa beskrivningar ska lyckas göra en sån här blomma efter din bra-iga förklaring.
    Kraaam C

  2. Dom är bara såååå supersöta de där blommorna!!😀

    Kraaaaaaaaaaam

Kommentera

