Nyfiken på Scraplagret!

Hej Hej!

I dag kör vi igång något nytt på Scrapptorget – nämligen ”nyfiken på”- reportage om våra sponsorer. I dag är det Scraplagret som står i fokus och vi kommer att få ta del av en massor av trevliga saker om Emma och hennes butik.

Ägare: Emma Larsson
E-butik: www.scraplagret.se
Blogg: scraplagret.blogspot.com
Facebook: Scraplagret


Berätta om  dig  själv:
Jag som äger Scraplagret heter Emma Larsson, en tjej på 27 jordsnurr som man sa när man var yngre🙂 Tillsammans med min sambo och våra två katter bor jag i en lägenhet på Väster i Örebro. Jag började scrappa vintern 2006 och har ägnat mig åt flera designeruppdrag.  Förutom att scrappa tycker jag om att… scrappa🙂 Skämt åsido, men jag har inte så mycket tid över för annat. Men jag ägnar mig gärna åt familjen, god mat och att lyssna på mp3-böcker!

Berätta något roligt som du tror att vi inte vet om dig:
Jag är ”egentligen” biolog, med magisterexamen inriktning toxikologi (giftiga ämnen). Haha det kan man nog inte tro!

Din scrapstil och dina personliga favoriter.
Jag skapar gärna i alla möjliga stilar! Förut var det mycket Sassafras och roligt/busigt, just nu är det mer vintage och romantik, men helst med några färgklickar – jag gillar inte att vara utan färg! Helst ska det vara glimmer mist och stämplar på precis allt också🙂

Här kommer några nygjorda alster:


Fem  personliga favoritscrappsaker/märken.
Mina fem favoritmärken är nog Tattered Angels (glimmer mist), Prima, Ranger/Tim Holtz, Pink Paislee och Graphic 45. Just nu är jag lite besatt av Primas Tea Roses, pärlswirls och distresser🙂

Personlig favorit  Scrapp- eller kortteknik.
Mina absoluta favorit ända sen jag började scrappa har varit att klippa ut detaljer från mönsterpapper och dekorera med, helst med 3D-kuddar under! Jag tycker också väldigt mycket om att färga in papper, chipboard, spets mm med glimmer mist, och att smutsstämpla (alltså stämpla flera gånger utan att fylla på med stämpeldyna), så det ser sådär snyggt slitet ut.

Bakgrund till att starta butik – hur kom det sig att du startade eget?
Efter en tids sjukskrivning skulle jag ut och söka biologjobb, men arbetsmarknaden har adrig varit speciellt god inom detta och speciellt inte för drygt ett år sedan. Jag tröttnade snabbt på att vara arbetslös och började fundera på om man kunde starta eget? Mitt intresse för scrapbooking var och är otroligt starkt, så en scrapbutik vore perfekt. Jag sökte och kom in på en starta eget-kurs och startade samtidigt scraplagret.se.

Har du webshop eller fysisk butik, båda?
Endast webshop, men drömmer om en fysisk butik *ler*

Blev det som du tänkt dig  att starta butiken?
Både ja och nej. Ja för att det var mycket arbete med att starta upp, nej för att responsen var mycket bättre än jag förväntat mig – vilket såklart bara var en positiv push!

Vilken typ, stil och produkter har du i butiken  – Varför?
Jag skulle säga att typiskt för Scraplagret är en blandning av aktuella nyheter och lite annorlunda och roliga dekorationer och stämplar. Just nu är det mycket romantiskt och blommor, eftersom det är så populärt. Om jag skulle utse några signaturprodukter så skulle det vara glimmer mist, Crafty Individuals stämplar och blommor i mängder – både från Prima och massor av minirosor och liknande. Och dekokiten (som vi på Scrapptorget har äran att arbeta med) förstås!


Anordnar du kurser? Mässor? Träffar?
Ännu har vi inte på egen hand anordnat något, men jag har fått förfrågningar så det kommer! Däremot har vi varit med på de större Örebro-marorna och idag lördag är vi på Kongahällamässan i Kungälv, vår första mässa!

Tar du hem  produkter på beställning?
Ibland har vi förbeställningar i e-butiken på t ex stansar, men också på kommande nyheter som papper och stämplar. Sen kan man alltid maila och fråga, så kollar jag upp möjligheterna!

Vilka produkter blev en flipp eller flopp?

Den största flippen är definitivt Nellie Snellens blompunchar, de har gått som smör i solsken! Flopp hmm… Jag tycker inte något har direkt floppat, men jag har fortfarande kvar papper från MM från när jag öppnade för exakt ett år sen. Jag tror dock att det kan bero på att jag var helt ny och många kunder inte hade hittat butiken ännu.

Tankar kring ditt DT-team – hur tänker du  när du väljer team.
Hos Scraplagret är det viktigaste av allt som designer att man är nyfiken och vågar skapa fritt. Man måste också ha tid att engagera sig i designteamet och vara tillgänglig, och kunna samarbeta med andra. Dessutom är det viktigt att ha en bra blandning av designers i ett team, med lite olika personligheter och stilar. Jag har handplockat alla designers på egna infall.

Vad tror du om kommande  trender/stilar och produkter?
Jag tror att den ”värsta” vintagevågen är över, men vi kommer fortsätta se slitet och rivet ett bra tag till. Dock kanske med lite mer färg, om än mättade och inte jätteklara. Jag tänker mig plommon, olivgrönt, tegelrött… Men det är ju bara mina gissningar🙂 Jag tror vi kommer få se ännu mer av produkter med ”gör-det-själv”-tema, mycket naket som man själv ska dekorera.

Vilka trender är på väg att  försvinna?
Oj vad svårt… men just detta med gör-det-själv gör att jag tror att allt för färdiga dekorationer hamnar lite åt sidan. I övrigt har jag lite svårt att sätta fingret på det!

***

Tack så mycket för detta Emma!
Lycka till med allt!

Kraaaaaaaaaamar//

4 kommentarer

Filed under Nyfiken på..., Scraplagret

4 responses to “Nyfiken på Scraplagret!

  1. Åh, vad roligt att få läsa om dig Emma!! Vi är så glada att ha dig som sponsor här på ScrappTorget!

    Kram Helén

  2. Det var spännande läsning, vilket härligt reportage.
    Kram till både Emma och Scraptorget

    Nilla

  3. Ja, tack sååå otroligt mycket Emma! Det är så roligt att läsa om dig och din butik…😀 Å nej, magister i toxiologi hade jag inte gissat!! men vi jobbar ju med syrafritt så det passar kanske ändåså!! hahahhaha😀

    Kraaaaaaaaam

  4. Vad roligt att jag fick vara med, stort tack till er! Det var superkul att svara på frågorna. Och Yoli, du har ju en poäng där med syrafritt… kanske därför jag drogs till scrapbooking haha🙂

Kommentera

