Ramkort och en liten Magnolia…

Gókväll!

Nu har jag tagit hjälp av min minsta tös att dra en vinnare på kommentarerna och den som hade turen på sin sida idag är Lillnettan. Grattis!! Maila din adress till: evja70@spray.se så lägger jag stämpeln på lådan redan imorgon.

Önskar er alla en riktigt skön kväll…..kramar Eva

Hejsan!!!

Då var det dags igen för mig att visa några alster. Idag tänkte jag en liten tutorial på ramkort. Jag kommer beskriva i korta drag hur man gör och börjar därför med beskrivningen så får ni se mitt resultat lite längre ner……..japp då kör vi…………det kan vara lite trixit första gången men det blir lite lättare efter hand.

För att kortet ska bli 14*14 cm när det är färdigt mäter du upp en cardstock 18*14 cm. Du kan rita på baksidan hur du ska biga för det kommer inte att synas när du är klar. Biga alla hela linjer först och sedan så skär du efter de streckade linjerna så att de blir ett kryss.

Vik nu alla bigade linjer och i mitten viker du som beskrivningen på bilden. Vänd sedan på kortet så att du får framsidan uppåt……..

Din motivruta som du ska ha i din ram bör vara ca 9*9 cm men mät för säkerhets skull så att den passar perfekt i din ram. Du kan dekorera din ruta eller som jag måla motivet direkt på. Nu är själva ramen och din motivruta klar och då behöver du bara en kortstomme som då behöver vara 14*28 och biga på mitten. Vill du dekorera insidan av kortet så gör det innan du färster fast ramen. När du gjort detta så fäster du fast ramen ordentligt på kortstommen. Nu är det bara att dekorera som du vill…… och så här blev mitt ramkort…………

Gjorde en ram av Inkido´s papper och satt tyll och ett rutigt band som jag knöt i en dubbelrosett i nederkanten av ramen. Har målat den lilla hÄngeln med MCP-tekniken och även bladen som kommer från Magnolia. Dekorerat både på motivet och ramen med bladen samt blingstenar i lila.

Bilderna är klickbara så att du kan se hur jag gjort……..

Det blir som ett litet ”lufthål”  i över och underkant på kortet och då gjorde jag remsor som täckte hålen så att det ser ut så här………….

Nu hoppas jag att ni har förstått min lite luddiga beskrivning annars så får ni hojta till så får jag försöka att hjälpa er. Detta med beskrivningar är inte min starka grej.

Nu över till mitt enkla kort…………. och det blir ett kort med min nya Magnolia stämpel. Jag är ju lite svag för dessa små stämplar……..vad gillar ni för stämplar förresten??

Ett kort i svart, vitt och rött, urläckra färger tillsammans.

Färgläggning med MCP-tekniken….(ni har väl gissat redan att det är min favorit färgläggning..hihi) Prickigt papper från Inkido och kantstansen jag använt kommer från Martha Stewart. Röd puncinella och en stor vit blomma som jag delade på och satte bakom motivet. Till prickarna på jackan har jag använt svart pearlmaker samt till de små prickarna på bakgrunden.

En enkelt dekorerad insida där jag har valt att inte stämpla ännu förrän jag vet vem som blir mottagaren av kortet.

Hoppas nu att ni har orkat läsa ända ner hit och känner du för att kommentera i dag så passa på för då kommer det kanske att hamna en liten  Magnolia stämpel i din brevlåda senare i veckan. Jag kommer dra en vinnare vid kl:20.00 ikväll och vem som vunnit kommer att stå högst upp i detta inlägg efter detta klockslag.

Ha nu en riktigt skön måndag!!!

Många kraaaaaaaaaaamar

9 kommentarer

Filed under Inspiration, Scrapptorget, Tutorial

9 responses to “Ramkort och en liten Magnolia…

  1. wooooooooooooooow jag är helt mållös över hur läckert det blev… Å det ser ju enklare ut än va jag hade föreställt mig dessutom… Kanske detta jag ska ta å pilla med idag… 😀 hihi

    Ni gör så grymma tutorials tjejjer… det är så himla skojj att se dessa… 😀

    Kraaaaaaaaaaaam

  2. Vilket läckert ramkort, det måste jag nog prova på någon dag! 🙂

  3. lillnettan

    Så det är sååå man gör! 😀 Superläckert kort, du är så duktig!

  4. Jessica

    Åh ett sånt har jag ju velat göra länge men inte har jag haft den blekaste aning om hur man gör. Perfekt med en beskrivning! Tackar för det.

  5. JÖSSES vad snyggt det blev!
    Kramar /Y

  6. Vilka härliga färger. Lila är verkligen en underskattad färg hos mig och vilken snygg effekt det blev med löven på ramen.

  7. Sååå snyggt ramkort och läckert det blev när du har dekorerat ramen och bladen med lila blingstenar. KANON SNYGGT!! // Kram Anneli

  8. Vad läckert, helt glömt bort ramkorten! =)
    Kramar

  9. Mia

    Hej!
    Snyggt ramkort! Var tvungen att testa att göra ett själv!
    Här kan man se hur det ser ut: http://miaslillavra.blogspot.com/2010/02/krassepremiar-och-ramkortet.html

Kommentera

