Hur du gör ett annorlunda rolig kortvikning!

Hej hej!

Nu närmar sig julen med stormsteg och ja, även sista advent. På Söndag firar vi 4:e advent och sedan smäller det ju på riktigt på Torsdag. Ja, även då kommer vi att fira Julen med pompa och ståt – så försök att kika in även då för att se vad vi har hittat på för skojj!

Idag tänkte jag visa er ett litet tips på hur man gör en annorlunda rolig kortvikning. Du behöver ett cardstock , mönster papper, band och lite dekorationer. Kanske just detta alster inte är så juligt, men många har velat ha tips på hur denna kortvikning går till och jag är inte sen att uppfylla er önskan. Det var detta kort jag visade er för ett tag sedan och som jag skapade till ArticSisters. Å andra sidan måste ju inte alltid julgåvor vara i juliga färger heller – det är ju faktiskt ganska smart när man kan ha saker framme även efter jul. 😛

***

Här kommer min beskrivning!

Börja med att skär ut  2 bitar av mönsterpappret som mäter
19 cm x 10 cm och 8 cm x 7 cm..

Skär ut  2 bitar av cardstock som mäter
22 cm x 9.5 cm och 14.5 cm x 10.5 cm .

Här jag använt punschen för få en liten snygg spets på cardstocken.
Sedan byter du till scoringskäraren på din
skärmaskin och gör ett veck vid 12 cm på ena sidan.

Gör ett veck vid 6 cm på ena sidan på mönsterpappret.

Fundera ut hur du vill ha fästanordningen.
(som du knyter ihop och stänger kortet med)
Jag har valt att fästa med två 2 band under biten
14,5 x 5,5cm och under biten 14,5 x 9,5 cm
Det finns säkert en massa olika sätt att hålla ihop kortet på.

Sätt fast den bit som ska vara på insidan av kortet,
sedan fäster du dom andra bitarna med dubbel häftad tejp.
Nu är kortet färdigt att dekoreras!

Fundera ut hur du vill att insidan ska se ut, mitt blev så här.

Sedan det roligaste till sist att dekorera  utsidan

Så här blev mitt kort färdigt.

***

Gör du något kort på detta sättet visa oss gärna. Kommentera och lägg en länk till din sida så att vi får chansen att se era härliga alster. Kanske du har egna tips eller trix du vill dela med dig av? Skriv gärna här bland kommentarerna så kommer vi och tittar. Lycka till!

Ha en riktigt skön vecka och en underbar Jul.

Kramar Anneli/Cropkakan

22 kommentarer

Filed under Julkalendern, Kort, Tekniktips

22 responses to “Hur du gör ett annorlunda rolig kortvikning!

  1. Ett riktigt underbart kort!! 😀 Tack för beskrivningen! Tror jag ska ge vikningen ett försök, men det blir först efter jul. Nu blir det inga mera kort innan jul !

  2. Trevligt kort med trevlig vikning. Ska också testa detta efter jul. Fullt julstök på gång hos mej nu!
    Trevlig 4:e advent.

  3. Ett mycket vackert kort. Ska se om jag lyckas följa beskrivningen – syrran fyller ju om fem dagar… 😉

  4. thyllanpyssel

    Vilket vackert kort och rolig vikning!
    Tack för inspirationen!

    Kramar från Thyllan

  5. Sonja

    Mysig kortvikning och snygg!! 🙂 Ha en fortsatt trevlig helg!

  6. Ali

    Jag tycker att det är jättekul att testa olika kortvikningar, och det här var en variant jag inte har sett tidigare.
    Roligt med nya idéer!

  7. Annorlunda och rolig kortvikning! Jättebra tips och som sagt så passar den ju till allt;-)

  8. kul med en annorlunda kortvikning, den kommer jag verkligen att prova…..

    Ramona

  9. Ja, det är helt otroligt läckert och jag älskar den romantiska och tjejiga touchen på det! ;D Ja, det där är ju du bara helt enkelt bäääst på Anneli!

    Jag ska också försöka mig på detta för jag har ju börjat testa lite olika, och det är ju faktiskt himla skojj! Ja, det är tack vare er tjejjer här på torget som jag har gjort det å AniLi också såklart! hahah 😛

    Kraaaaaaaaaaam på er bästa!!

  10. Supergulligt kort och så bra med beskrivningen!
    Detta ska jag prova att göra!

  11. Heelt underbara kort tjejen! E ju inte såå glad för o vika hit o dit när jag gör kort men om jag skulle få för mig o testa nån gång såå va din beskrivning lätt o bra o förståå.
    Kraam C

  12. Jättefin! Jag måste våga testa såna här annorlunda kort. Tack för beskrivningen!

  13. Riktigt sött och snyggt kort!! Har börjat ta mig tid att försöka göra lite andra kort än bara 15×15 och det är riktigt roligt. Tar detta med mig idag 🙂

    //Ejja

  14. Verkar ju så enkelt med beskrivningen med foton och allt så man kanske ska ge sig på att prova även om man inte är en erfaren kortvikare???!!!

  15. Kul med en ny vikning! 🙂 Måste testa! Tack för inspirationen 🙂

  16. supernygg vikning. och vackert slutresultat

  17. Nu har jag fastnat… *fniss* – finns två kort till i min blogg: http://pembadesign.blogspot.com/2009/12/fler-vikta-kort.html
    Tack än en gång för inspirationen 😀

  18. Hakade på denna intressanta vikning och i min blogg finns nu resultatet!

    http://sophieslillakrypin.blogspot.com/2010/01/kort-med-annorlunda-vikning.html

  19. Nu har jag gjort ett till, ett alla hjärtans dag-kort i rött. Äääälskar den här vikningen 🙂

    http://pembadesign.blogspot.com/2010/02/mera-alla-hjartans-dag.html

Kommentera

