Staffli-kort i julig tappning…

Hejsan!

I dag tänkte jag visa upp detta staffli-kort som är en av mina nya favoriter i kortvikningar. Det var Anita/AniLi som tipsade mig om denna vikning och det var hemma hos henne på en härlig julskapar-kväll som kortet kom till. Det kommer garanterat bli fler sådana är kort skapade innan jul.

Jag hoppas att ni får riktigt mycket inspiration av oss här på Scrapptorget. Ja, själva tycker vi nog allt att det råder jul både här och hemma hos oss själva, även om man inte hänger med i svängarna alltid. Så fort tiden går.

***

Nu till kortet!

Vid första anblicken ser det ut som ett helt vanligt kort. Jag har valt att göra mitt i 15×15 cm, men man kan göra det i vilken storlek man vill. En söt hÄngel på och brevet är en clearstamps från Prima. Ännu en ny favorit i samlingen.

När man fäller upp det så ser det ut som en avlångt kort. Dekorerade ”insidan” i samma stil som utsidan. Lämnade också plats för journaling/hälsning till den jag ska skicka det till.

Håll i er nu!
För det är nu det händer!

För så ställer jag det upp så att det ser ut som att det står på ett staffli. Visst är det en rolig variant och ett smart sätt för den som får kortet att visa upp det på med både framsida och hälsning synlig. Ja, jag tycker då detta var ett superkul kort.

Här ser ni det mer från sidan. Vill ni veta hur man gör?? Ja, såklart ni ska få veta. Det är superenkelt och jag hoppas att ni förstår min lilla beskrivning av det hela.

Börja med att biga kortet på mitten, biga sedan ena halvan på mitten. Vik dessa inåt kortet. Skär sedan ut en bit som är lika stor som yta A, fäst denna på ytan B. Kart! Dekorera och tänk på att det är bra att ha något som stopp ungefär på mitten av yta A. Själva beskrivningen är inte helt proportionerlig men för att få ett 15×15 kort så hade jag ett 15×30 ark och sedan ett 15×15. Enkelt bara man har gjort det en gång.

***

Jag ska visa er lite fler närbilder och beskriva lite mer av hur jag gjort själva kortet i detalj.

Jag har färglagt motivet med Promarkers och lagt glaze på hjärtat. Blev verkligen läckert. Bakgrunden är inkad med distress och chalks. Stämplat runt om med distressfärgerna walnut stain och fired brick. Stämplarna ni ser i bakgrunden kommer också dessa från kitet från Prima.

Stämplade brevet med walnut stain och målade sedan över motivet med crackle paint – rocket candy. Så läckert blev det. Å jag älskar effekten som blir när crackle painet gärna krullar pappret lite. Till detta passade det perfekt och gav verkligen 3d-känsla åt motivet.

Inkade också blommorna med distressfärg, stansade ut med retrostansen och på toppen en söt liten miniros. Ja, jag älskar blommor som är i lager på lager. Min för vintern favorit stans är den som gör grenarna. Så läckert.

***

Det var allt för idag! Men jag hoppas att vi snart ses igen. Passar också på att utmana er att skapa kort som dessa. Det är otroligt roligt. Hojta gärna när ni har gjort ett så jag kan komma å kika på era varianter. Ja, så spännande – å lycka till tjejer.

Kraaaaaamar//

38 kommentarer

Filed under Julinspiration, Julkalendern, Tekniktips, Yoli Design

38 responses to “Staffli-kort i julig tappning…

  1. Vilket härligt kort! Detta måste jag testa! Tack för inspirationen!

  2. Jätteläckert kort! 🙂

    Som stopp på yta A – där har du använt dig av blommorna, eller?

    • Japp i detta fall är det blomman, men det kan ju vara en knapp, papper eller någon annan form av dekoration eller text/motiv på 3d kuddar eller så. Huvudsaken är ju att det inte glider ner när man ställer det upp! 😀 hihi

      Lycka Till
      Kraaaaaaaaaam

  3. YES! det där var nåt för mig att sätta tänderna i….händerna menar jag =))
    CANONsnyggt,kul,elegant m.m.m.m.

    Nu ska jag ta med mig kransen jag gjorde och åka till min gamla mamma med den.

    HA DET GÔTT!

    Kram//Y

  4. Sonja

    Otroligt snyggt!! Det ska jag testa!

  5. KUL med en ny vikning…denna måste jag testa 🙂
    Jättefint kort! Och håller med dig om stansen, min nya favorit också. Ångrar inte för en sekund att jag köpte den, användbar året runt också, perfekt 🙂

  6. Jaaaaa, vad smart. Det blir ju som en egen julprydnad att ha hemma! I like it 🙂

  7. Dette kortet var kjempeflott.
    Jeg har lenge hatt lyst til å lage et staffelikort, og etter at du har vist framgangsmåten, så skal jeg gjøre det.

  8. Det där såg ju riktigt spännande ut… =) Måste nog göra ett försök!! TACK!

  9. WOW! Sååå snyggt! Nu måste jag skynda mig att bli klar med mitt skolarbere så att jag hinner testa den här vikningen. Blir så sugen på att dyka ut i scrapphörnan när jag ser ditt kort 🙂

  10. Jättesnyggt kort Yoli!

  11. Snyggt!!! 😀 Tack för beskrivningen, hoppas kunna testa den i kväll 😀

  12. Kanonsnyggt kort och en massa underbara detaljer

  13. Maria

    Oj vad snyggt! Det där blev en utmaning jag måste testa när det finns tillräckligt med tid…

  14. thyllanpyssel

    Oj, oj, oj… Lovar du att det är enkelt? Det ser helt fantastiskt super-nice ut.. Men fixar jag detta, tro? Näe, men det är väl bara att testa, svära lite och testa igen, antar jag..

    TACK för inspirationen!

    Kramar från Thyllan

    • Klart att du fixar det! ja, det är nog det som är charmen att det ser så avancerat ut, men är egentligen superenkelt! 😀 hihi

      Lova att du hojtar när du är klar!!

      Kraaaaaaaam

  15. Kanonfint kort, det måste jag bara prova

    Ramona

  16. superläckert!! vilken rolig idé!!

  17. Carina

    Vilket läckert kort!! Har sett några med den vikningen förut men kul med beskrivningen. 🙂 Nu har man en chans att prova om man kan göra något liknande. 🙂

  18. Underbart kort. Trevlig vikning och fantastiskt utförande.

  19. Häärligt jul-igt kort tjejen med en kul vikning som jag med ska prova på nån gång 😉
    Kraaam C

  20. Det var snyggt och annorlunda! Och jag förstod din beskrivning. 😀 Så det måste jag testa här hemma. Kan ju vara roligt att ha foton på också.
    Och crackle paint blir ju så snyggt! Fick hem ett par burkar idag så det blir att testa göra tags i morgon. 😉

  21. Megasnyggt!!! Skulle vara otroligt roligt att testa denna vikning…..men det ser lite klurigt ut….Men du fixar ju allt!!!

  22. Såå snyggt (som vanligt!) när det kommer från Dig (och er andra här på Scrapptorget)!! Detta måste testas… har även kommit på att jag måste skaffa genomskinlig crackle paint. Superbra sätt att få till den där fina finnishen ju 😀
    Kraam,
    Mli

  23. Du är ju bara sååå grym!!! Det du skapar är snyggt och för mig alltid nytt. Jag ska nog prova detta kort också.

    Kram,
    Eivor

  24. Otroligt vackert kort, Yoli!
    Du är en stjärna
    Kram från Jenny

  25. Hjärtligt tack för detta!
    Har även tittat in hos Anita(AniLi)m och fått mer inspiration.
    Flera av våra vänner kommer att få denna typ av kort i år. 😉

  26. Kortet är nu skapat och klart!! Ett roligt kort att göra, vet att det kommer att bli fler av denna sort.
    Kika gärna in hos mig, http://www.eivor.blogg.se, och kika.

    //Ejja

  27. Pingback: En superkul utmaning…. « ScrappTorget

  28. Pingback: Utmanat teamet att skapa Stafflikort! « ScrappTorget

  29. Pingback: Utmanat teamet att skapa Stafflikort! « ScrappTorget

  30. Pingback: Utmanat teamet att skapa Stafflikort! « ScrappTorget

  31. Pingback: Stafflikort « Cyllans PysselBlogg

  32. Vilken superhärlig kortvikning! Jag var ju bara tvuuuuungen att testa! Och den kommer jag absolut att använda igen! Nästa gång ska jag dock ta mindre skrymande dekos på ”insidan” tror jag 😉 Kort finns i bloggen för den som är nyfiken 😀

  33. Pingback: Alla våra Hjärtan « ScrappTorget

  34. Det är nog bara jag som har misslyckats med detta…

  35. Pingback: Skogstokiga – stämplar « ScrappTorget

  36. Pingback: Stafflikort | ScrappTorget

Kommentera

