Färgläggningstema – Copics

FärgläggningBANNER

Copic markers är en alkholbaserad penna – en ”spritpenna” – som fastnar på de flesta ytor. De finns i flera olika varianter, med olika spetsar och kvalitet:

Copic Marker  bred + tunn spets                      ca 60-65 kr/st i svenska webbshoppar

Copic Sketch   bred + penselspets                   ca 60-65 kr/st i svenska webbshoppar

Copic Ciao        bred + penselspets                   ca 40 kr/st i svenska webbshoppar

Bredspets

Bred spets på Copic Ciao

Penselspets

Penselspets på Copic Ciao

Priser på Copics varierar mycket – du kan få tag på Copic Ciao för ca 25 kr/st på Cultpens.com i England, men köper du dem här i Sverige får du betala lite mer. Copic Marker och Sketch kostar strax under 60 kr/st på Cultpens.com. En refill till Copics heter Copic Various Ink och kostar hos Cultpens ca 65 kr/färg – dessa räcker dock länge då man bara behöver fylla på med några droppar per gång och du kan använda din penna om och om igen.

Copic Marker finns i 214 olika nyanser

Copic Ciao finns i 180 olika nyanser

Copic Sketch finns i 358 olika nyanser

Färgerna på de olika pennorna (Marker, Sketch, Ciao) matchar varann, så om man skulle vilja köpa ALLA färger så är mitt råd att köpa de 180 Ciao som finns och sen komplettera med Sketch. Det blir billigare att köpa pennorna i set också – det största setet som finns för Ciao är med 72 pennor och det kan du köpa för ca 1600kr från cultpens.com. Skulle du köpa dem en och en är priset ca 1900kr.

Det finns också en Copic Wide, men eftersom den inte är intressant när det kommer till färgläggning så har jag inte tagit med den här. Den används bl.a. till att färglägga stora ytor, bakgrunder och att skriva kalligrafi med.

Till alla olika varianter av pennor (Marker, Sketch, Ciao) finns det spetsar så man kan byta ut om man slitit ut eller vill ha en annorlunda typ av spets på sin penna.

Det står inte i beskrivningen av pennorna att Copic Ciao är påfyllningsbar som de andra sorterna, men det är den. Här finns en liten instruktion på YouTube – på engelska, men hon som gjort den visar väldigt tydligt hur man gör:

http://www.youtube.com/watch?v=TSaka1vhX44

De stämpeldynor man ska använda till alkoholbaserade stämpeldynor är de som är vattenbaserade – de två som fungerar bäst är enligt mig Memento och Adirondack dye ink. Det fungerar bäst att färglägga om motiven får en chans att torka någon minut innan man sätter pennan mot pappret, vilket kan vara bra att veta.

DynaStämpel

När man färglägger med Copics och andra alkoholbaserade pennor så blir det såklart bäst resultat med bra papper. Jag använder ett papper som jag köper från kontorsaffärer och det heter Color Copy 200g. Jag vill ha tjocka papper, därav den höga ytvikten. Ett annat papper som många förespråkar är Letraset Cartridge Paper 270g, men det har jag själv inte provat ännu.

Självklart kan det höga priset på Copics avskräcka, men om man börjar i liten skala och bygger på, så behöver det inte bli så blodigt. Jag rekommenderar att börja med en ljusare och en mörkare av några färger, för att kunna göra lite skuggningar. Copics är först och främst indelade i ”färggrupper”: t,ex. står Y för Yellow och G för Green. Tittar man sen på numreringen inom varje färggrupp så är t.ex. Y11, Y13, Y15, Y17, Y 18 och Y19 samma färg, men ju högre siffra inom det tiotalet, desto mörkare är färgen (Se bild med min färgkarta nedan). När jag färglägger väljer jag gärna tre pennor inom samma ”grupp” – t.ex. Y11, Y13 och Y15 – men som nybörjare kan man börja med två, tycker jag.

FärgkartaPennor

Färgkarta utskriven från nätet och ifylld med de färger jag har för smidig översikt

När jag färglägger med pennorna börjar jag med den mörkaste färgen (om vi tar exemplet med Y från tidigare) – Y15 – och lägger den ytterst där jag vill ha det som mörkast. Sedan lägger jag den lite ljusare – Y13 – över skarven till Y15 och blandar de båda färgerna med små cirkelrörelser. På så vis får jag en jämn och fin övergång utan skarpa kanter. Till sist lägger jag den ljusaste pennan – Y11 – och upprepar proceduren. Jag ska visa steg-för-steg hur jag färglägger.

Först visar jag ett exempel på hur jag färglägger hud:

Hud01

Börjar med E95

Hud02

Lägger på E21 och blandar 

Hud03

Fyller i resten med E000 och blandar allt

Hud04

Lägger på V12 för att få lite rosiga kinder och blandar in den med E000 (bilden visar INNAN jag blandat)

Nästa steg jag vill visa er är när jag färglägger håret på mitt stämpelmotiv:

Hår01

Börjar med E49

Hår02

Lägger på E44 med lätta penndrag – försök att följa hårets rörelser och låta det vara lite ”ojämnt”

Hår03

Fortsätt med E44

Hår04

…och till sist E0000

Det slutliga resultatet blev så här:

FärdigSkugga

Den söta digitala stämpeln som jag har färglagt kommer från Some Odd Girl – en av flera stora tillverkare av digistämplar. En digistämpel köper du och sparar ner på din dator, när du vill använda den skriver du bara ut den på din skrivare. Jag har en Canon bläckstråleskrivare/fotoskrivare och den fungerar bra med mina ColorCopy-papper och mina Copics. :)

Ett kort med mitt målade motiv på kommer inom kort här i bloggen.

Tack för idag – jag hoppas att jag har kunnat bidra med lite hjälp och tips!

LoggaTettizLITEN

1 kommentar

Under 'Tettiz, Färgläggning, Tutorial

Ett svar till “Färgläggningstema – Copics

  1. Pingback: Kärleksfullt kort med Copics | ScrappTorget

Kommentera

